Kunskapsbank

Webbtrender 2024 som lyfter din webbstrategi

Relevanta webbtrender för mindre eller medelstora verksamheter som hjälper att lyckas bättre på webben 2024.

Sett till 2023 finns det flera trender man kan tänka kommer stå sig också 2024. Men där är också en del nya webbtrender att uppmärksamma som kan lyfta din webbstrategi och stärka ditt varumärke.
Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra?
EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex. på Google Ads
AI – är du det med på tåget mot ett rikare innehåll?
Vilka trender är relevanta inom design och upplevelse
SEO-trender att uppmärksamma 2024
Så vad blir take-away för nästa år

Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra?

Redan i spaningen för 2023 diskuterade vi olika strategier att tillämpa i lågkonjunktur, gasa eller bromsa. Här några fördelar om man har möjlighet och vågar gasa och satsa på digital marknadsföring under lågkonjunktur är t.ex.:

  1. Eftersom en del företag minskar sin marknadsföringsbudget, kan det finnas utrymme att synas lika bra eller bättre med samma budget om man bara skruvar lite på detaljerna.
  2. Genom att investera i digital marknadsföring nu, får ditt företag tid att bygga ett starkt varumärke och momentum när marknaden vänder.
  3. Finns det en målgrupp som jag kan nå ut till och är de villiga att lägga orders? Ta då en action på det!
  4. Kanske Inbound marketing ligger i tiden, attrahera med bra innehåll på ytor du kontrollerar, återanvänd innehåll.

Lägg örat mot marken, hur är tonläget bland kunder och leverantörer? Hur kan min kommunikation utformas på en sund hållbar nivå så den inte tystnar?

Verkligheten är ju att den digitala arenan förändras konstant och de som lyckas implementera relevanta trender i sin verksamhet kommer vara de som tar marknadsandelar och når nya kunder också i en lågkonjunktur.

EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex. på Google Ads

För webbanalys kom flera stora nyheter 2023 som berörde Google Analytics. IMY bötfällde företag som använde den äldre versionen som togs ur bruk i juli och den nya Google Analytics 4 fick legalt stöd genom avtalet 10/7 mellan EU och USA om dataöverföring. Hittills verkar inte Maximilian Schrems och gänget på NOYB ha agerat mot detta, men det kan komma framöver.

Men här finns mer att vara vaken för. EU’s förordning om digitala marknader DMA antogs den 18 juli 2022 och den trädde i kraft den 2 maj 2023. EU-kommissionen betraktar sex företag som gatekeepers / grindvakter och dessa måste uppfylla de nya skyldigheterna senast i mars 2024. Detta innebär bla att alla som vill ha mer kvalificerade tjänster med konverteringsspårning och remarketing för Google Ads måste göra uppdateringar och implementera Google Consent Mode v2.

Läs mer här. Var redo för DMA – Vad du behöver göra för att Google Ads ska fortsätta funka 2024

Om du kör kvalificerade tjänster med konverteringsspårning och remarketing för Google Ads måste du göra uppdateringar och implementera Google Consent Mode v2 senast i mars 2024 för att få korrekt data.

AI – är du med på tåget mot ett rikare innehåll?

ChatGPT 3.5 kom hösten 2022 och v4 i våras och till det Googles Bard vilket har inneburit stora förändringar på många områden inom tillämpad AI.

Här är det enkla tipset, kom ombord på AI-tåget, ös på, testa dig fram och dra nytta av genvägar på alla håll. Men håll i hatten använd inte texter som de är, packa om och anpassa till din målgrupp. Var också vaksam om texten kommer med en källa, kolla alltid källan om sådan anges.

Googles policy för sök är att ”belöna högkvalitativt innehåll, hur det än produceras även om AI varit involverad”. Läs mer under rubriken nedan om SEO-trender.

I alla händelser, AI är så mycket mer än bara innehåll och SEO så förkovra dig, testa och varför inte gå en kurs!

Vilka trender är relevanta inom design och upplevelse

Grundläggande är att webbdesign bör vara intuitiv och användarvänlig. Detta inkluderar en responsiv design som fungerar smidigt på alla enheter, särskilt mobiltelefoner, med tanke på att mobilanvändningen fortsätter att öka.

Detta innebär åtminstone några saker:

  • Google betonar användarupplevelse mer än någonsin, så sent som hösten 2023 blev index fullt ut Mobile first.
  • Om inte sajten med navigering, svarstider och innehåll funkar mobilt lär man inte stanna länge på den webbplatsen.
  • Det är en pågående trend bort från det minimalistiska som gällt under många år till en rikare design, influerad av AI, säkerställ bara att den funkar mobilt.

Nedan några vyer från Google Analytics som visar vilka enheter besökare använder. Om din målgrupp är privatpersoner B2C så är det inte sällan finner man denna vy i Google Analytics på uppemot 80% användare som surfar mobilt. Även om du vänder dig till företagskunder B2B så är snittet sällan under 50% som kommer mobilt.

Så även om det kanske är högre konverteringstal på desktop så ligger mobila trafikvolymen så mycket högre att det ändå inte är avgörande. I alla händelser är det en mycket tydlig trend att man först kommer till sajten via en mobil enhet, det är så du blir hittad och besökarna värderar om de tycker du har något av värde att erbjuda.

Google-Analytics-Enheter-B2C-1

Google-Analytics-Enheter-B2B-1

Om din verksamhet vänder sig till privatpersoner B2C så är slutsatsen att det primära är hur din sajt fungerar och upplevs mobilt.

SEO-trender att uppmärksamma 2024

Här listar vi 3 trender som både utgör utmaningar och möjligheter.

1. Google ökar frekvensen på uppdateringar av sina algoritmer 

Google har gått från att göra ett par algoritmuppdateringar per år till uppdateringar så gott som varje månad. Det medför att rankingen förändras när algoritmerna uppdateras och det har blivit svårare att behålla toppositioner utan att vara proaktiv och löpande förbättra sin sajt efter Googles senaste uppdatering.

Nedan några grafer som visar hur det varit en högre rörlighet på resultaten senaste 6 månaderna och på flera sajter ser man tydligt påverkan från Helpful Content Update i september och Core update i november.

Ranking-trends

2. Ökat behov att visa på auktoritet inom de ämnen du vill synas på.

För att skapa auktoritet behöver du täcka alla frågor inom ett ämne, inte bara ämnen som är lätta att ranka. Du nehöver skapa innehåll som svarar på varje enskild fråga eller förfrågan inom ditt verksamhetsområde. Gå längre än att bara ge grundläggande information, dyk ner i mer detaljerade förklaringar, visualisera, ge exempel och visa på konkreta fakta från fallstudier.

Vill du lyckas inom Google Sök behöver du producera eget och unikt högkvalitativt innehåll som visar kvaliteterna som E-E-A-T står för, du behöver bevisa din auktoritet för Google. Läs i en uppdaterad artikel här om akronymen E-E-A-T och vad som krävs för att skapa trovärdighet hos Google.

3. Tangential SEO, bredda innehållet och nå ut på nya sökordsgrupper

Tangentiell SEO innebär att skapa och optimera innehåll för ämnen som har en sidokoppling till din kärnverksamhet. Tangentiellt innehåll är helt enkelt innehåll som inte är direkt relaterat till din produkt eller tjänst.

Tangential SEO, handlar om att knyta ihop innehållet till en helhet som når målgruppen och som förstärker varumärket. Att hitta sökord på tvärs som ger trafik utan konkurrens.

I stället för att enbart fokusera på sportkläder kan Adidas till exempel skapa innehåll kring musikspellistor för olika sinnesstämningar eller träningsrutiner.

Utöver kaffe kan Nespresso skapa innehåll som handlar om böcker och litteratur, med tanke på att många människor gillar att läsa medan de njuter av sitt kaffe.

Lite förenklat kan man säga att slutsatsen är att det 2024 krävs mer för att lyckas bra i SEO-arbetet. Sajter som byggts på ett sätt baserat på hur SEO-landskapet såg ut förr om åren kan tyvärr tvingas inse att det nu är nya förutsättningar som gäller.

Så vad blir take-away för 2024

Ska man summera så kanske man kan lyfta några punkter lite extra:
– Tveka inte, AI är framtiden!
– Uppgradera Cookie banners nu!
– Nu mer än någonsin – Säkerställ att din sajt funkar i topp på mobila enheter.
– Trender inom SEO pekar mot innehåll med kvalitet som tillför värde för besökaren.

Webbtrender 2024

Även om det är lågkonjunktur, stanna inte kvar i startblocken, gör vad du kan för ett starkt 2024!

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?