Kunskapsbank

Nyhetsbrev – Tips & Trix så du Lyckas!

E-post är ett snabbt och enkelt sätt att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är en utmärkt metod för att informera om ditt företag, era tjänster och aktuella erbjudanden. Det är också ofta ett bra sätt att skapa förtroende, bygga varumärke och jobba med kundvård.

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart!

Grunderna för att lyckas med e-postmarknadsföring

Några grundläggande delar behöver finnas med för att lyckas med nyhetsbrev och marknadsföring med e-post.

  • Bygg en lista med mottagare och ha ett formulär så man kan anmäla sig.
  • Berätta något som har ett värde för mottagarna, kanske ett problem du kan lösa.
  • Vem kommer läsa, tänk igenom attityd och tonläge.
  • Håller det enkelt, var tydlig och specifik.
  • Kom ihåg ämnesraden, du vill ju de ska öppna och läsa!

Att fuska på dessa bitar gör att det du skickar mest blir som spam, eller i vart fall uppfattas så.

Nyckeln att lyckas med nyhetsbrev är att berätta något av värde för dem man skickar till!

Ämnesraden är den viktigaste delen i nyhetsbrevet

Ämnesraden är det första mottagaren ser i inkorgen. Med andra ord är en genomtänkt och lockande ämnesrad avgörande för att öka öppningsfrekvensen på nyhetsbrev.

Se till att ämnesraden väcker nyfikenhet och det löftet måste innehållet kunna leverera på. Håll den kort och kärnfull, kanske du t.o.m. kan knyta den till ett tidsbegränsat erbjudande.

En genomtänkt preheader är en viktig del som påverkar öppningsfrekvensen av nyhetsbrevet. Preheadern alltså är inte det samma som ämnesraden.

Innehållet spelar ju ingen roll om inte ämnesraden lockar läsaren att faktiskt öppna mailet.

E-handel – Håll kunden varm och få dem att köpa mer med nyhetsbrev

Om du har en webbutik är det väldigt viktigt att hålla kontakten med dina kunder. Ett av de bästa och billigaste sätten att göra det på är med marknadsföring via e-post. Det handlar om varumärke, kundlojalitet och att kunden uppskattar den produkt de redan köpt.

Några typiska mål med kundutskick:

  • Nya produkter du vill berätta om
  • Alla nya kunder får uppmärksamhet.
  • Övergivna kundkorgar som du påminner om
  • Produkter som är åter i lager
  • Kundklubbar, medlemsförmåner och bonus
  • Marketing automation, utskick baserat på uppsatta regler.

För många nätbutiker är e-postmarknadsföring en av de viktigaste säljkanalerna.

7 tips som lyfter dina nyhetsbrev

1. Personifiera nyhetsbrevet för din målgrupp
Finns det ett problem du kan lösa? Vilka löften eller förväntningar behöver du uppfylla? Vad gillar de och vad gillar de inte?

2. Ha tydliga Call-to-action
Uppmana läsaren att interagera med ditt innehåll. Lyft det viktigaste högst upp, och se till att knappen är synlig direkt.

3. Undvik långa texter!
Håll det kort och direkt, vill de läsa mer så kan de klicka till webbplatsen.

4. Primära fokus bör vara mobila enheter
Du kan vara säker, majoriteten av mottagarna läser utskicket på mobilen, säkerställ att innehållet är anpassat till en mindre skärm.

5. Skicka ut nyhetsbrevet vid rätt tidpunkt
Dock finns nog inget färdigt svar på den frågan, testa dig fram. Frågan dig, när vill vår målgrupp ha sina nyhetsbrev?

6. Krångla inte till det, undvik tekniska termer
Fokusera på budskapet hur du kan lösa dina mottagares problem och det som skapar ett värde, lägg inte fokus på de tekniska detaljerna.

7. Sätt upp en publiceringsplan, skicka ut regelbundet
Om dina mottagare får vänta för många veckor mellan utskicken är sannolikheten mindre att de öppnar ditt nyhetsbrev än om du regelbundet gör utskick.

Nyhetsbrev bygger varumärke, kundvård och Top-of-mind

Nyhetsbrev och e-postutskick är en kostnadseffektiv kanal. Med rätt verktyg kan du effektivt och snabbt ordna utskick till obegränsat antal mottagare. Förutom stärkt kundlojalitet och relation till varumärket kan du använda nyhetsbrev för att driva trafik till webbplatsen och ökad försäljning.

Sätt upp konkreta mål för vad de olika typerna av e-post ska uppnå. Ska de att sälja? Få kunder till din webbplats? Eller räcker det att de bara öppnar? Bygg på insikterna för att kunna optimera resultatet, ta bort det som inte funkar, och testa dig fram till vad dina kunder gillar att få från dig.

Genom e-postutskick med relevant information och innehåll som ger mervärde åt läsarna skapar du ett starkare band till dina kunder.

 

Om du inte är igång, börja bygg din e-postlista redan idag!

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?