Har ställt några frågor till Andreas Åkervall på HELkom som under flera år jobbat intensivt på LinkedIn och fått ett bra resultat av det. I dessa tankar ryms många smarta tips om du funderar på att jobba mer aktivt i denna kanal.
Länk till Andreas Åkervall på Linkedin!
Vad är dina viktigaste tips att lyckas på LinkedIn?
1. Var inte rädd att börja skriva inlägg, kommentarer och att engagera dig. Man måste pröva sig fram för att förstå och se vad som funkar.
2. Lägg fokus på att bygga ditt eget personliga varumärke, LinkedIn är inte i första hand en plats där företag möts, det är individer som möts.
3. Man måste sätta av tid för att det ska bli något, ungefär som vilken marknadsföringsinsats som helst.
Hur bygger man sitt personliga varumärke?
Det börjar med att veta vem man är och sedan låta det lysa igenom, det skapar trovärdighet
Det är också viktigt att hitta en linje eller en röd tråd, det bygger en relation.
Det svåra kan vara kreativiteten, det man publicerar måste vara innehåll som engagerar och berör. Samtidigt ska sägas att det är svårt att förutse vad som kommer slå och funka så det kräver lite envishet och tålamod också!
Hellre än att skryta och bara prata om sig själv ger det mer framgång om man lyfter andra, det slår tillbaks med en positiv effekt.
Hur mycket bör man publicera och när?
– Jag är aktiv flera gånger per dag och minst några gånger i veckan försöker jag ha egna inlägg med, men lägg dig på den nivån du själv känner är rimlig, bättre att man gör något än inget.
– Däremot är det mycket svårt att veta när det är bästa tiden att lägga ut innehåll, men en tid som jag ofta försöker nå ut på är någonstans under helgen, många är lite mer avslappnade och mottagliga
– Tidigare byggde genomslag mycket på att man hade många följare, det är inte lika avgörande nu längre, så tveka inte att börja publicera även om du inte har så många följare. De kommer med tiden om du jobbar metodiskt.
En del menar det lätt blir ett alldeles för tunt innehåll, mer som att det skulle passa på Facebook, vad tänker du om det?
Tycker egentligen tanken är fel tänkt! Det handlar inte om inlägget kommer få Nobelpris, det handlar mer om det man gör engagerar eller berör andra. Det har varit mitt mål och det har funkat mycket bra! Och vi är ju alla olika, det blir väl helt enkelt att man får följare som ligger på samma nivå som en själv. Om någon tycker det hamnar fel i nivå så måste man ju inte följa den personen.
Det finns ju en del tekniska stöd och funktioner för att nå ut och få genomslag…
Japp, testat en del t.ex. med Sales Navigator men är tveksam till vad det ger i förhållande till kostnaden.
När det kommer till robotar som skapar kontakter och sätter upp några kommunikationsled väljer jag bort det helt. Dels riskerar man att bli portad av LinkedIn och dels är ju poängen att man ska bygga en personlig relation, det klarar inte en robot, inte ännu i alla fall.
Ett tips däremot för att få genomslag om man publicerar på företagskonto är att personer på företaget gillar och ännu hellre skriver en kommentar som höjer det ursprungliga inlägget, det ger bra respons.
Har du någon konkret framgångssaga eller något viralt du själv upplevt?
Genomgående är det många som engagerar sig i inlägg som rör lycka och livskvalitet.
Employer branding är ett område jag tror mycket på i LinkedIn, hade t.ex. ett nyligen inlägg om svårigheten att hitta tjejer inom IT som har fått ett starkt genomslag.
Eftersom jag är verksam inom IT och telekom får jag också bra feedback på inlägg där jag bjuder på kunskap eller belyser någon trend på området. Trendspaning där man tillför en intressant knorr funkar alltid!
Vill passa på att nämna att jag drog igång HELkom 2019 år och 2021 passerade vi oss 10 milj i omsättning, en stor del av nykund och varumärkesbyggande kommer från nätverkande som LinkedIn.
Vad har du för kommande aktiviteter på gång på LinkedIn?
Just precis har vi startat Pantasladden det är en pangsuccé. Kommer lansera Coworking på vårt kontor, det vill jag nå ut med på LinkedIn.
På AdCrea tycker vi om att lyfta människor som lyckas och som har något att berätta!
Samtidigt som vi tar uppdrag och hjälper företag använda och nå ut på Linkedin och sociala medier så vill vi vara ödmjuka, lyssna och dra nytta av andras erfarenhet och kompetens.
I detta fall är Andreas en stjärna som vi gärna tipsar om, bra jobbat och underbart stort tack att vi kunde köra den här intervjun!