Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

Var redo för DMA – Vad du behöver göra för att Google Ads ska fortsätta funka 2024

dec 29, 2023

EU’s Digital Markets Act (DMA) medför olika förändringar för marknadsföring på webben som man lite förenklat kan säga följer i spåren av GDPR. T.ex. om du vill jobba med remarket eller konverteringsoptimering med Google Ads så behövs nya funktioner för att hantera användarnas samtycke.

GDPR såg dagens ljus 2018, Digital Services Act (DSA) 2022 och Digital Markets Act (DMA) i maj 2023. Det som nu sker from mars 2024 är att flera större företag måste ha sina lösningar på plats och implementerade.

Vad är syftet med Digital Markets Act (DMA)?

Förordningen om digitala marknader i EU ska skapa rättvis konkurrens mellan digitala plattformar, oavsett storlek, öka utbudet för konsumenterna och främja nya möjligheter för småföretag.

Man har identifierat 6 företag som gatekeepers eller grindvakter och för dessa gäller en särskild uppsättning regler tex att inte stänga ute eller hindra mindre aktörer. Här märks t.ex. Alphbet (Google), Apple, Amazon, Meta (Facebook), Microsoft osv.

På detaljnivå anges t.ex. också förbud med höga böter om man systematiskt utnyttjar användarnas personuppgifter för riktad reklam om inte användarna har godkänt detta. Det är här Google Ads berörs.

Du kan läsa mer här: https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/digital-markets-act/

Målet för Digital Markets Act (DMA) är att skapa mer rättvis konkurrens mellan digitala plattformar oavsett storlek, öka utbudet för konsumenterna och främja nya möjligheter för småföretag.

Så vad krävs för att Google Ads ska funka från mars 2024?

Utan anpassning kommer många kampanjer köras på felaktig och ofullständig data, vilket leder till mindre effektiv användning av budgeten. Google Consent Mode v2 är Googles lösning som gör det möjligt att anpassa mätpunkter baserat på hur användare gett samtycke för annonsering och analytics-cookies.

Google använder maskininlärning (AI) i konverteringsmodellering för användare som inte ger sitt samtycke. Den analyserar data och trender från samtyckande användare för att uppskatta beteendet hos icke-samtyckande användare. Även om individuell data från användare som sagt nej till kakor inte är tillgänglig, kan aggregerad data fortfarande erbjuda värdefulla insikter i kampanjprestanda och användarbeteendetrender.

För att använda Google Consent Mode v2 behöver du ha en cookie-banner på plats. Det enklaste sättet är genom en plattform för samtyckeshantering, en consent management platform (CMP) som är i linje med Googles egen compliance-standard samt GDPR och e-privacy-direktivet. Inte på något vis oöverstigligt, men kan beroende på hur det ser ut vara hyfsat komplicerat att få korrekt konfigurerat, även om det kan göras gällande bara handlar om att lägga in ett script på sajten.

Hur funkar Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 innehåller bl.a. två nya viktiga funktionaliteter relaterade till annonser och personalisering:
ad_user_data – Får personuppgifter skickas till Google?
ad_personalization – Får personuppgifter användas för remarketing?

Dessutom finns olika nivåer i tjänsten. Basic Consent Mode erbjuder en mer okomplicerad lösning, som uppfyller minimikraven för laglig efterlevnad. Advanced Consent Mode tillhandahåller en mer detaljerad och användarcentrerad strategi. Även när användare inte samtycker till cookies tillåter det att anonyma, cookiefria pingar skickas till Google i modelleringssyfte.

Så vad behöver du göra nu för att Google Ads ska fortsätta funka 2024?

En kvalificerad cookie banner är ett måste. Det betyder att du bör ha en cookie-banner på plats på en samtyckeshanteringsplattform (CMP) som är i linje med Googles standarder samt GDPR och e-sekretessdirektivet.

Detta är egentligen också utvecklingen vad du behöver göra för att fylla kraven i GDPR och efterföljande lagstiftning om du använder Google Analytics 4.

För att Google Ads ska funka optimalt under 2024 behöver du ha en kvalificerad cookie banner som är konfigurerad för Google Consent Mode v2.

Förresten, en kvalificerad Cookiebanner hör väl till för alla sajter som är seriösa?

Uppdaterat 2024-03-01 med nedan tillägg:

Kanske du också sett denna varning i ditt Google Ads konto, en uppmaning att implementera Google Consent v2 omgående för att behålla korrekta data för dina annonsering.

DMA - Google Ads kräver Google Consent v2 från mars 2024

Fler nyheter

Trendspaning – Webbtrender 2024 att ha koll på!

Vid årsskiftet är det dags att fundera på trender vi sett och trender som kommer, här listar vi några webbtrender för 2024. I vår trendspaning med webbtrender för 2024 hittar du bl.a. Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra? EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex....

läs mer

AdCrea AB nu två år – Va kul!

Ytterligare ett år till ända, med möjlighet till nya insikter och reflektioner. Omsättningen har ökat och fler kunder och nya projekt har kommi till. Här kommer några reflektioner och en summering efter ett andra år för AdCrea AB - Webb & Strategi! Några...

läs mer

Ny artikel i Kunskapsbanken – Lyckas med nyhetsbrev

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart! Tipsar här om en artikel i kunskapsbanken hur du kan jobba smart med epostmarknadsföring och nyhetsbrev med e-post....

läs mer

Så handlar du upp SEO-projekt!

Det är en utmaning att handla upp och lyckas med webbprojekt, SEO-projekt är inget undantag. Tipsar om en artikel hur man handlar upp SEO-projekt och lyckas med Sökmotoroptimering. Möter från tid till annan de som känner att SEO-arbetet inte blivit vad man hoppats....

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?