Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

AdCrea AB nu två år – Va kul!

dec 11, 2023

Ytterligare ett år till ända, med möjlighet till nya insikter och reflektioner. Omsättningen har ökat och fler kunder och nya projekt har kommi till.

Här kommer några reflektioner och en summering efter ett andra år för AdCrea AB – Webb & Strategi!

Några iakttagelser som ger trygghet

– Värdera din tid, värdera vad som är verkligt viktigt.
– Fokusera på det som marknaden efterfrågar och där du kan ta orders, hitta dina USPar!
– Håll det enkelt och okomplicerat på alla områden.
– BNI och LinkedIn är bra kontaktnät som det lönar sig att investera i.
– Var djärv, tveka inte, men inse samtidigt dina begränsningar.
– Ta hjälp och bygg ett kontaktnät inte bara för din försäljning utan också som ett bollplank.
– Inte fått 21 men väl 31, tack till Marita vid min sida!

Håll det enkelt och okomplicerat på alla områden. Var djärv, tveka inte, men inse samtidigt dina begränsningar.

Tack till BNI – Ett affärsnätverk jag gärna rekommenderar

Startade AdCrea AB december 2021 och gick med i BNI i februari 2022. Av 30 kunder jag fakturerat kommer 15 tack vare kontakter från BNI.

Beslutet att gå med i BNI var enkelt eftersom jag tidigare under perioden 2009 till 2020 varit affärspartner och under den perioden också upplevt ett högt värde i konceptet Givers Gain. Stort tack för stödet från alla Affärspartners i BNI Most Wanted, ser framemot nästa år.

Det är tryggare att spela på hemmaplan

Vilket ju innebär att inte lova för mycket och försöka hålla sig inom kända och trygga områden. Med utgångspunkt i min erfarenhet av webbstrategi, SEO och Google Ads sedan 2003 har jag fortsatt utveckla och fördjupa min kompetens. Det har varit till fördel att också nu 2023 så finns en hög efterfrågan på dessa tjänster.

Det är i synnerhet inom webbproduktion jag tagit steg framåt de senaste åren. Det är en enkel slutsats att det ofta kräver en hel del webbproduktion för att få till en sökmotorvänlig webbplats med hög synlighet på Google. Det räcker inte att bara lägga in några sökord här och där för att synas på Google och få webbplatsen att bidra till fler kunder och affärer.

Lågkonjunkturen ger extra skjuts

Som det verkar medför lågkonjunkturen att många ökar ansträngningen att behålla ordervolym och beläggning, tyvärr är det mycket utmanande tider för många verksamheter trots stora ansträngningar.

En konsekvens av detta är att man vill stärka sin marknadsföring, tänka extra på varumärket och nå ut bättre till potentiella kunder. För ett företag som AdCrea medför det fler uppdrag och nya kunder som söker vägar att nå ut på webben för att utveckla sin verksamhet.

Det är ingen tvekan att trenden och utvecklingen gynnar webben och byråer som har sitt fokus inom webbstrategi.

Några trender och insikter senaste året

Från olika webbprojekt under senaste året kommer nya insikter och slutsatser.

1. SEO är långsiktigt mycket kostnadseffektivt
I ett projekt i Göteborg som lanserades jan 2021 ökade organiska trafikvolymen 4ggr första 6 månaderna. Nu snart 3 år senare har trafikvolymen mer än 10-dubblats jämfört lanseringen. Uppskattningsvis till mindre än en femtedel vad annonskostnaden skulle varit för motsvarande betald trafikvolym.

I ett annat Göteborgsprojekt har trafikvolymen ökat betydligt mer än 10 ggr sedan release och ett liknande förhållande gäller när man jämför betald trafik med den organiska trafiken. Betald trafik ger kostnader runt 3 – 4 gånger högre jämfört kostnaden för att driva organisk trafik.

Nämnvärt är att i bägge dessa projekt är engagemangsgraden högre på den trafik som kommer organiskt, t.ex. längre tid på sajt och fler sidvisningar.

2. Projekt inom flera olika branscher
Detta år har också blivit en breddning av branscher och målgrupper. T.ex. med flera kunder inom e-handel, B2C och konsultuppdrag för andra byråer. Konsekvensen av det är givetvis en ökad bredd på kompetens och förståelse för best practise på olika områden. Det ger också en möjlighet att ha fler färdiga lösningar och koncept vilket gör det snabbare och mer kostnadseffektivt att komma från uppstart till genomförande i projekten.

Så vad kan man tänka för 2024?

Ja det är ju inte så enkelt att se in i framtiden, men att tiderna är osäkra är ju tydligt. Samtidigt känns det inte som rätt metod att gräva ner sig. Jag vill hellre ha hoppet och tänka positivt. Eller som någon sa: Vem bromsar i en uppförsbacke, då tar det ju tvärstopp!

Fler nyheter

Trendspaning – Webbtrender 2024 att ha koll på!

Vid årsskiftet är det dags att fundera på trender vi sett och trender som kommer, här listar vi några webbtrender för 2024. I vår trendspaning med webbtrender för 2024 hittar du bl.a. Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra? EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex....

läs mer

Ny artikel i Kunskapsbanken – Lyckas med nyhetsbrev

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart! Tipsar här om en artikel i kunskapsbanken hur du kan jobba smart med epostmarknadsföring och nyhetsbrev med e-post....

läs mer

Så handlar du upp SEO-projekt!

Det är en utmaning att handla upp och lyckas med webbprojekt, SEO-projekt är inget undantag. Tipsar om en artikel hur man handlar upp SEO-projekt och lyckas med Sökmotoroptimering. Möter från tid till annan de som känner att SEO-arbetet inte blivit vad man hoppats....

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?