Just nu är det flera webbtrender som berör Google som är viktiga att uppmärksamma för att hålla sig uppdaterad och effektiv på nätet.
Nedan några av rubrikerna som vi reder ut mer på djupet i denna artikel:
Webbtrender – Google, några viktiga saker för din webbstrategi!
Äldre Google Analytics data försvinner 1/7-2024
Föregående version, Google Analytics Universal stängde ju ner juli 2023 och nu 1/7-24 försvinner all data knutet till dessa konton.
Google läckte över 2000 dokument om algoritmerna för sin ranking i maj 2024
Eller rättare sagt, nu i maj blev läckan känd och uppmärksammad. Det mesta som framkommit så långt är faktorer som varit kända eller åtminstone man kunnat ana har inverkan på hur olika webbplatser placerar sig vid organiska sökningar på Google.
Google gjorde en större uppdatering i mars, hur har det gått?
5/3-24 gick Google ut med information om en större uppdatering för att stärka kvaliteten på sökresultaten. Nya algoritmer ska minska ”ohjälpsamt” innehåll med 40 %.
Google Ads – Har du uppdaterat så inte dina kampanjer begränsas av nya GDPR-regler?
Nya regelverket trädde i kraft redan i mars 2024 så kanske har du mötts av detta meddelande ”Använd samtyckesläge för att se till att din annonsmätning fortsätter att fungera”.
Google låter AI svara direkt – Förändrar sökbeteenden
AI-översikter innebär att Google själva genererar ut ett svar på din fråga till dig direkt i sökresultatet, baserat på flera olika källor från Googles index.
Så vad göra på dessa webbtrender från Google?
Även fortsatt har ju Google en stor betydelse inom marknadsföring både för att stärka sitt varumärke och i det direkta arbetet att få nya kunder och en ökad försäljning. Så att följa det som sker på Google och se möjligheterna och ev handlingsplan som kan behövas är smart!