Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

Konverteringsoptimering, vad är det?

dec 27, 2021

Konverteringsoptimering är ett begrepp som många hört men där det också finns frågor och funderingar.

Konverteringsoptimering handlar om att få besökare på din webbplats att agera, dvs göra något du vill att de ska göra på din sajt. I de flesta fall vill man att de på ett eller annat sätt ska ge sig till känna. Man vill omvandla besökarna till kunder!

Mycket förenklat en resa med tre avgörande punkter för att nå målet:
1. De behöver hitta till din sajt.
2. Besökarna måste bestämma sig för att stanna kvar på sajten och inte lämna den direkt.
3. Efter att ha läst och kikat runt behöver de agera, konvertera!

Det kan handla om att få besökarna att ta kontakt, klicka vidare och läsa en artikel, köpa en produkt eller tjänst, registrera sig för nyhetsbrev eller ladda ner ett dokument. Få besökarna på din sajt att göra det du vill att de ska göra helt enkelt!

Genom att arbeta aktivt med konvertering och att förbättra konverteringsgraden blir fler av besökarna på din webbplats betalande kunder.

Eller med andra ord, konverteringsoptimering hjälper så en större andel av besökarna på din sajt tar stegen i tratten som gör dem till nya kunder. På AdCrea vänder vi oss till små och medelstora företag med en utarbetad metod som hjälper i en inledande analys som vi sedan konkretiserar och anpassar i samråd med er för att nå er målgrupp.

Få saker är så stimulerande som när feedbacken från ett genomfört webbprojekt med konverteringsoptimering och webbstrategi blir att kunden återkommer och berättar om en ökning av antalet förfrågningar, orders och nya kunder från hemsidan!

Ta en kontakt så kan vi tillsammans se hur du kan få fler kunduppdrag via hemsidan.

Läs mer om konverteringsoptimering:
– Konverteringsoptimering förvandlar besökare till kunder
– Inbound marketing – Låt kunderna komma till dig!
– Call to Action – Tips för fler leads
– ABM – Ställ in siktet på de kunder du helst vill jobba med

Angränsande tjänster vi erbjuder:
– En stark webbstrategi är grunden för att lyckas på webben
– Webbanalys och en workshop hjälper att komma igång
– Sökmotoroptimering hjälper till ökad trafik från Google

Fler nyheter

Effektiv säljstart efter semestern – 5 Tips för din webb!

Äntligen! Augusti är här så nu går säljstarten för en av årets viktigaste säljmånader! Se till att du snabbt sätter igång och gör hyfsat rätt saker, där är webben en viktig komponent. Men de flesta har uppstartsproblematik och kommer inte riktigt ur startblocken....

läs mer

Vad skulle en bättre synlighet på Google betyda för dig?

SEO och synlighet på Google är grundläggande och ingår i princip alltid när man pratar marknadsföring idag. Det är så eftersom man i Sverige gör omkring 55 miljoner googlingar per dag och undersökningar visar att c:a 9 av 10 personer googlar innan de tar ett...

läs mer

Nu är det hög tid att uppgradera Google Analytics

Nyligen meddelade Google en stor förändring som påverkar alla sajter som använder Google Analytics. Universal Analytics som funnits sedan 2013 försvinner i juli 2023 och ersätts av Google Analytics 4. Det innebär ett nytt sätt att jobba med webbanalys och man behöver...

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?