I denna nyhetspuff vill vi lyfta läget för Google vs AI och vikten att uppdatera till Google Analytics 4 före 1/7-2023.
Uppdatera Google Analytics NU!
Som Google kommunicerat sedan länge slutar Google Analytics leverera trafikdata 1/7-2023. Så för att kunna fortsätta göra trovärdig webbanalys är det nu hög tid att uppgradera med nytt script på sin sajt och dessutom konfigurera och göra de inställningar som behövs för konverteringsspårning osv.
Google vs AI / ChatGPT
En spännande fråga är ju i vilken utsträckning AI t.ex. med ChatGPT kommer ersätta eller konkurrera ut sökmotorer som Google?
Gjort några mycket enkla tester och här 2 slutsater som åtminstone just nu verkar gällande:
– AI med ChatGPT är ett underbart verktyg som hjälper att skapa innehåll och här finns en enorm potential.
– Men i nuläget är ändå läget att när man söker en leverantör eller vill ha mer specifik produktinformation så är det fortsatt Google som oftast ger den bättre hjälpen.
Nedan bilder visar hur Google fortsatt ligger steget före på dessa områden. Om du som jag lokalt på din ort söker en leverantör är det ändå Google som kan ge den bättre hjälpen. Testade söka en rörmokare och leverantör på kaffe i Borås.
Så här blev resultatet på sökning på rörmokare i Borås, AI når egentligen inte ända fram på denna sorts fråga.


I nedan test verkar att AI inte klarar geografin, jag kan i vart fall inte minnas att jag någonsin i Borås varit på Kungsbroplatsen. Däremot Borås Kafferosteri som Google pekar på är en verksamhet som bevisligen finns i Borås. Jag kommer följa Google förslag och testa det kaffet!


Google aktuellt just nu
Har finns alltså två slutsater eller uppmaningar att ta med:
1. Om du inte redan uppgraderat till Google Analytics 4, gör det före 1/7-2023!
2. Vill du ha fler förfrågningar och kontakt med potentiella kunder, ja då är förtfarande Google kanalen att synas i.