Googles grundläggande logik är att ranka de webbplatser högt vars textinnehåll är mest relevant för den sökfras som matats in vid sökningen. Dessutom, om Google också bedömer att webbplatsen och innehållet har hög kvalité för besökare som gör olika sökningar så kommer du att få en än bättre placering i sökresultatet.
I grunden är det enkelt, ha ett välskrivet, strukturerat och omfattande innehåll som ger svar på frågor som det görs sökningar på. I praktiken innebär detta förstås en hel del, men en bra början brukar vara att upprätta någon sorts kunskapsbank, dvs att man skapar en struktur med artiklar som tar upp och utbildar inom ert område.
Google har alltid gillat starkt innehåll med kvalitet, nu mer än någonsin. Att tex satsa på en kunskapsbank är mer aktuellt än någonsin och har alla förutsättningar för att bli en fantastisk investering då man ackumulerar innehåll och värde som kommer fortsätta leverera trafik under lång tid.
Läs mer i den fördjupande artikeln: Varför & Hur – Bli en expert i Googles ögon?
På AdCrea AB i Borås har vi jobbat med sökmotoroptimering (SEO) och webbstrategi sedan 2003. Vi har kunnat följa många projekt genom åren som kan titulera sig expert i Googles ögon.