Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

Johan Klippinge tipsar hur han hjälper företag att marknadsföra sig och nå sin målgrupp på Facebook & Instagram

jul 14, 2022

Fått prata lite med Johan som hjälper företag att förbättra sina positioner genom digital marknadsföring med fokus på sociala medier.

Intervjuat honom hur han jobbar med detta på Facebook & Instagram.

Nämna några projekt du jobbat med på senare år, vad är på gång just nu?
Några av kunderna jag jobbat med under åren som gått har varit Borås Basket, Gibon Borås, Stavrex , Nordiska Textilakademin och Giving People.

I mars 2022 gick jag in som delägare och VD i C9, med fokus på digitala marknadsföring, sociala medier och företagspresentationer. Läs mer här www.c9.se

Hur lägger du upp projekten?
Allt börjar med en behovsanalys av kunden och deras frågeställningar. Att lyssna på kunden, förstå deras verksamhet, målgrupp och varumärke är oerhört viktigt för att kunna sätta upp konkreta mål och förväntningar inför samarbetet.

Att lyssna på kunden, förstå deras verksamhet, målgrupp och varumärke är oerhört viktigt för att kunna sätta upp konkreta mål och förväntningar inför samarbetet.

Vad gör du konkret?
Vi arbetar dels med prenumerationer utan bindningstid där vi sköter allt på kundens sociala kanaler och bygger upp deras varumärke och igenkänningsfaktor, dels arbetar vi med punktinsatser där kunden behöver hjälp med t ex kampanjer och företagspresentationer.

Jag har stor erfarenhet att driva företags digitala närvaro framåt. Då kunderna ofta har ett tajt schema sätter vi en plan och därefter kan vi arbeta mycket självständigt så att kunden kan lägga sin tid på sin kärnverksamhet.

Då kunderna ofta har ett tajt schema sätter vi en plan och därefter kan vi arbeta mycket självständigt så att kunden kan lägga sin tid på sin kärnverksamhet.

Ofta behövs någon slags utbildning eller ökad förståelse för hur de sociala medierna funkar, vi interntutbildar ofta våra kunder så de förstår vikten av en genomtänkt digital närvaro, det gör att kunden får ett mervärde och ackumulerar effekten.

Vilket slags innehåll jobbar ni med för att nå ut?
Det skiljer sig mycket från kund till kund. Det vi alltid lägger stor vikt vid är att skapa innehåll som passar kundens målgrupper.

Håller inte innehållet en hög klass spelar det ingen roll hur mycket man planerat och analyserat. Detta gäller oavsett om man använder sig av bilder eller video. En mix mellan dessa två brukar ge bäst resultat.

Hur ofta ska man publicera?
Mer är inte alltid bättre. Man ska publicera så mycket som verksamheten tillåter. Finns inte tiden och/eller kunskapen att ta fram 1 inlägg per dag så får man dra ner på den ambitionen. 1-2 inlägg per vecka är dock nivån man behöver ligga på som lägst för att lyckas. Det algoritmerna (och följarna) gillar är framför allt kontinuiteten.

Hur ser uppföljningen ut?
Inom digital marknadsföring kan man mäta och analysera nästan allt. Det gör att man redan i det initiala skedet bör besluta vilka siffror man ska rapportera och analysera. Detta för att kunden inte ska bli överhopad av siffror och rapporter.

Att hålla en nära kontakt med kunden och ständigt göra förbättringar utifrån analyserna skapar ofta ett långsiktigt samarbete som båda parter vinner på.

Hur når man rätt målgrupper?
Genom att bli målgruppen! Ta reda på var målgruppen befinner sig, vad de vill ha svar på och vilka deras problem är, interagera med dem. Digital marknadsföring är en tvåvägskommunikation.

Mät och analysera vad som har gjorts, både via Google Analytics, Facebook Pixel och egna analyser.

Dina tre bästa tips för att komma igång med en strukturerad aktivitet?
1, Sätt upp en plan! Ju mer detaljerad planen är, desto lättare blir det att lyckas.
2, Följ planen. Algoritmer och följare älskar kontinuitet. Se på det långsiktigt, digitala kanaler byggs upp under en längre tid. Skrota inte planen för att den inte lyfter direkt.
3, Våga utmana planen. Även om det funkar bra så kan små ändringar göra förbättringar.

Många företag idag sköter sina digitala kanaler ”när tid finns” vilket oftast inte blir bra. Se dessa kanaler som ett skyltfönster istället. Håll dina digitala kanaler uppdaterade, med aktuell information och med innehåll som håller hög klass.

Hinner man inte underhålla sitt digitala skyltfönster så är ett förslag att ordna städhjälp för att sköta om er digitala närvaro.

Stort tack för din input om Facebook och Instagram och vad som krävs för att nå ut på dessa plattformar. Lycka till med satsningen på C9!

Fler nyheter

Trendspaning – Webbtrender 2024 att ha koll på!

Vid årsskiftet är det dags att fundera på trender vi sett och trender som kommer, här listar vi några webbtrender för 2024. I vår trendspaning med webbtrender för 2024 hittar du bl.a. Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra? EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex....

läs mer

AdCrea AB nu två år – Va kul!

Ytterligare ett år till ända, med möjlighet till nya insikter och reflektioner. Omsättningen har ökat och fler kunder och nya projekt har kommi till. Här kommer några reflektioner och en summering efter ett andra år för AdCrea AB - Webb & Strategi! Några...

läs mer

Ny artikel i Kunskapsbanken – Lyckas med nyhetsbrev

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart! Tipsar här om en artikel i kunskapsbanken hur du kan jobba smart med epostmarknadsföring och nyhetsbrev med e-post....

läs mer

Så handlar du upp SEO-projekt!

Det är en utmaning att handla upp och lyckas med webbprojekt, SEO-projekt är inget undantag. Tipsar om en artikel hur man handlar upp SEO-projekt och lyckas med Sökmotoroptimering. Möter från tid till annan de som känner att SEO-arbetet inte blivit vad man hoppats....

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?