På Hatten av är Niklas och Mika proffs på Internkommunikation bl.a. med fokus hur employer branding kan stärka varumärket. AdCrea fick en intervju med flera spännande frågor och tänkvärda svar.
1. Vad menas med internkommunikation?
Internkommunikation handlar om hur man pratar med varandra inom ett företag. Både muntligt och skriftligt. Det kan vara allt från möten och mejl till chattmeddelanden och information på intranätet.
Internkommunikationen är viktig för att alla medarbetare ska känna sig engagerade och informerade. Det är lika självklart som att alla i ett fotbollslag måste veta vad som händer och vad man har för strategi för att man ska kunna samarbeta och nå (göra) målen.
Bra internkommunikation = gladare och produktivare medarbetare!
2. Vad är kopplingen mellan internkommunikation och employer branding?
Det finns en stark och tydlig koppling. Internkommunikation handlar om hur företaget kommunicerar med sina anställda, medan employer branding handlar om hur företaget uppfattas som arbetsgivare, både internt och externt.
3. Kan ni ge några exempel på kopplingen mellan internkommunikation och arbetsgivarbranding?
Javisst, här är fyra starka samband som också belyser varför man ska satsa på internkommunikation.
Engagemang: Internkommunikation är A och O om medarbetarna ska känna engagemang. Om medarbetarna känner sig informerade och engagerade stärker det arbetsgivarvarumärket även externt, eftersom nöjda anställda gärna rekommenderar företaget som en bra arbetsplats.
Transparens: När företaget är öppet och transparent skapar det förtroende bland medarbetarna. Alla känner sig trygga och det sprider sig som ringar på vattnet, även utanför företagets väggar.
Intern feedback: Genom att uppmuntra feedback internt visar företaget att man värdesätter sina anställdas åsikter och det bidrar till en positiv image och skapar trygghet utåt.
Mission/vision: En tydlig mission och vision gör att medarbetarna känner sig inkluderade vilket ökar prestationen och trivseln. Man ser en framtid för företaget och vill vara med på deras resa. Medarbetarna blir som levande varumärkesambassadörer.
Internkommunikation och employer branding går hand i hand. När internkommunikationen är effektiv och positiv, reflekteras detta i företagets image som arbetsgivare.
Följ oss två på LinkedIn. Vår mission är att sprida tips och kunskap gratis.
Vi bjuder på videor, karuseller och texter.
4. Hur når man beslutsfattare så de förstår värdet av att investera i internkommunikation och employer branding nu när det är ett pressat läge för många företag?
Man måste sprida tydlig information om värdet. T.ex. det grundläggande att företag med starka varumärken klarar sig bättre i lågkonjunktur.
Det finns också en helt annan aspekt på värdet. I flera projekt drivs processer med internkommunikation av Arbetsmiljöverkets regelverk om psykosocial hälsa där t.ex. medarbetarundersökningar ingår. En del i att nå de målen handlar om att jobba med internkommunikation.
Det är också tydligt att företag med en aktiv plan för internkommunikation och employer branding får nöjdare anställda som stannar kvar och presterar bättre.
En analys av Gallup visar en hög rörlighet på arbetsmarknaden delvis p.g.a. bristande engagemang.
5. Konkret, hur kan man komma i gång med internkommunikation och employer branding?
Det börjar med att skaffa sig en bild av nuläget och därefter behövs en strategi, plan för genomförande och plattform att jobba på. Men man måste inte ha ett kvalificerat intranät med många funktioner för att komma i gång.
Gör ett test på företaget. VD eller ägare skriver ner sin version av företagets mission och vision. Sen ber hen några spridda medarbetare att göra samma sak. Ju spretigare svar desto större behov av att ta tag i internkommunikationen. För övrigt en rolig övning som ofta får överraskande resultat.
Starta upp medarbetarundersökningar. Kanske bara ett anonymt feedbacktest hur man upplever saker och ting på företaget. Så får man en bild av i vilken ände man kan börja.
På större företag finns nästan alltid en HR-funktion som får ansvaret men ofta är man stressad och hinner inte med allt man vill göra. Så ett smart upplägg är att skicka resultatet av undersökningen till Hatten av så ger vi ett förslag på en strategi som höjer trivseln och prestationen på arbetsplatsen. Vi bjuder gärna på 30 minuter konsultation.
På AdCrea tycker vi om att lyfta människor som har något att berätta!
Stort tack Niklas och Mika för er input om internkommunikation, employer branding och varumärke. Värdefullt och stort tack att vi kunde köra den här intervjun!