När man producerar innehåll till en Kunskapsbank kommer ofta frågan om det finns några enkla ramar och best practice för det.
I den här artikeln får du både några grundläggande förslag och en del mer kvalificerade tips om du jobbar med artiklar uppemot 1000 ord eller mer.
Guide – Så skriver du bra artiklar för en kunskapsbank
En kunskapsbank är en samling artiklar som tar upp och utbildar inom ditt område. Det adderar ett tydligt värde till din webbplats:
– Du visar att du kan något och har kompetens, det bygger förtroende.
– Det ger en möjlighet att utbilda och hjälpa din målgrupp, du är generös och bjuder på Know-how.
– En kunskapsbank är ett smart sätt att nå ut och förbättra din webbplats synlighet på Google.
Några av tipsen i artikeln är tex:
– Håll språket och ordvalet enkelt och anpassat till målgruppen.
– Gör en sökordanalys för att hitta luckor där det är enklare att komma högt och generera trafik från Google.
– Ha en tydlig summering i slutet med egen underrubrik som sammanfattar slutsatser och någon CTA, Call to action, som hjälper personen att agera.
– Om det är en längre artikel, överväg att ha en innehållsförteckning efter ingressen.
Det är smart att forma en webbstrategi för företagets webbnärvaro. I de flesta fall är SEO och en Kunskapsbank naturliga delar i en webbstrategi.
Säg till så hjälper vi gärna hur du kan komma igång med innehåll och artiklar för en kunskapsbank.