Nyligen meddelade Google en stor förändring som påverkar alla sajter som använder Google Analytics. Universal Analytics som funnits sedan 2013 försvinner i juli 2023 och ersätts av Google Analytics 4. Det innebär ett nytt sätt att jobba med webbanalys och man behöver se över och uppdatera hur man arbetar och mäter det som sker på webbplatsen!
I Universal Analytics används en sessionsbaserad modell som inte funkar optimalt ihop med GDPR. I GA4 så är modellen istället helt baserad på event. Det blir alltså mer fokus på vad besökaren faktiskt gör på din sajt. Detta medför att GA4 inte är bakåtkompatibel, Google har byggt en ny plattform för Google Analytics som samlar in data på ett helt annat sätt än tidigare. Detta gör även att du inte rakt av kan jämföra din befintliga analytics data med den du nu kommer få via GA4.
Eftersom det inte går att importera in befintlig data eller bara uppgradera till G4-versionen är det nu hög tid att skapa en ny Google Analytics 4-egendom så du inte förlorar historiska insikter när Universal Analytics slutar generera webbdata.
Läs mer i denna fördjupande artikel om Google Analytics 4.
Att mäta är att veta, så passa på i detta läge att få upp webbanalys och Google Analytics på agendan. Samla data som har ett värde och tillför business intelligence! Se det som en möjlighet att ta nästa steg i att optimera er webbstrategi och säkerställa att ni även fortsatt vet vad ni gör på webben.