Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

Nu är det hög tid att uppgradera Google Analytics

apr 21, 2022

Nyligen meddelade Google en stor förändring som påverkar alla sajter som använder Google Analytics. Universal Analytics som funnits sedan 2013 försvinner i juli 2023 och ersätts av Google Analytics 4. Det innebär ett nytt sätt att jobba med webbanalys och man behöver se över och uppdatera hur man arbetar och mäter det som sker på webbplatsen!

I Universal Analytics används en sessionsbaserad modell som inte funkar optimalt ihop med GDPR. I GA4 så är modellen istället helt baserad på event. Det blir alltså mer fokus på vad besökaren faktiskt gör på din sajt. Detta medför att GA4 inte är bakåtkompatibel, Google har byggt en ny plattform för Google Analytics som samlar in data på ett helt annat sätt än tidigare. Detta gör även att du inte rakt av kan jämföra din befintliga analytics data med den du nu kommer få via GA4.

Eftersom det inte går att importera in befintlig data eller bara uppgradera till G4-versionen är det nu hög tid att skapa en ny Google Analytics 4-egendom så du inte förlorar historiska insikter när Universal Analytics slutar generera webbdata.

Läs mer i denna fördjupande artikel om Google Analytics 4.

Att mäta är att veta, så passa på i detta läge att få upp webbanalys och Google Analytics på agendan. Samla data som har ett värde och tillför business intelligence! Se det som en möjlighet att ta nästa steg i att optimera er webbstrategi och säkerställa att ni även fortsatt vet vad ni gör på webben.

Fler nyheter

Trendspaning – Webbtrender 2024 att ha koll på!

Vid årsskiftet är det dags att fundera på trender vi sett och trender som kommer, här listar vi några webbtrender för 2024. I vår trendspaning med webbtrender för 2024 hittar du bl.a. Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra? EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex....

läs mer

AdCrea AB nu två år – Va kul!

Ytterligare ett år till ända, med möjlighet till nya insikter och reflektioner. Omsättningen har ökat och fler kunder och nya projekt har kommi till. Här kommer några reflektioner och en summering efter ett andra år för AdCrea AB - Webb & Strategi! Några...

läs mer

Ny artikel i Kunskapsbanken – Lyckas med nyhetsbrev

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart! Tipsar här om en artikel i kunskapsbanken hur du kan jobba smart med epostmarknadsföring och nyhetsbrev med e-post....

läs mer

Så handlar du upp SEO-projekt!

Det är en utmaning att handla upp och lyckas med webbprojekt, SEO-projekt är inget undantag. Tipsar om en artikel hur man handlar upp SEO-projekt och lyckas med Sökmotoroptimering. Möter från tid till annan de som känner att SEO-arbetet inte blivit vad man hoppats....

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?