Konverteringsoptimering (CRO)

Webb & Strategi sedan 2003

Få besökarna på din sajt att göra det du vill att de ska göra

Det kan handla om att få besökarna att läsa en artikel till, ta kontakt, köpa en produkt eller tjänst, registrera sig för nyhetsbrev eller ladda ner ett dokument.

Målet med Konverteringsoptimering (CRO) är alltså att öka din försäljning genom att förbättra konverteringsgraden på din webbsajt. Här räcker det inte att ha en hemsida med ett formulär för att nå detta mål…

Vad är konverteringsoptimering?

CRO (Conversion Rate Optimization) går ut på att få dina besökare att utföra en handling, alltså göra något, du vill att de ska göra på din sajt. I de flesta fall vill man att de på ett eller annat sätt ska ge sig till känna. Konverteringsoptimering handlar inte så mycket om insatser för att få trafik utan mer handlar det om att ta hand om de som kommer till sajten.

Vilka faktorer bidrar till ökad konvertering?

Att konverteringen ökar beror på en rad olika insatser. Övergripande är att det inte ska finnas någon friktion som bromsar viljan att ta kontakt och agera.

  • Sajten får inte vara för klen, den måste ha en omfattning som signalerar kompetens och inger förtroende
  • Optimering av sidans innehåll och kommunikation
  • Call-to-Action (CTA) syns och att texter motiverar användaren att agera
  • Väl utformade webbformulär har stor inverkan på konverteringsgraden
  • Har webbplatsen en logisk struktur och navigering?
  • Jobba med användarvänlighet och upplevelse
  • Håll sajten uppdaterad med korrekt information och ett levande nyhetsflöde.
  • Skapa trygghet med en stark webbdesign
  • Optimal funktion i alla typer av visningsenheter och webbläsare
  • Webbplatsen är fri från tekniska fel

I andra änden är det tydligt att många sajter tyvärr har en mycket lägre konverteringsgrad än vad de skulle kunna ha. Det kan handla om allt från knappar som är svåra att se eller förstå syftet med, brist på information eller att sajten inte är förtroendeingivande nog att besökaren ska våga genomföra ett köp eller lämna sina kontaktuppgifter.

Varför ska jag satsa på konverteringsoptimering?

Om du inte har trafik till din hemsida och du inte syns på webben kommer din webbplatsen bara vara en kostnad som inte ger något. Om du har en trafikvolym in på webbplatsen men inga besökare ger sig till känna eller tar kontakt så är det nog ganska avlägset att de kan bli din kund.

Det är inte ovanligt att man lägger så stort fokus på att dra in trafik till sajten att man missar att det ibland kan vara mer kostnadseffektivt att förbättra sin konverteringsgrad. Konverteringsoptimering lägger alltså inte bara fokus på trafikvolym utan också på att öka andelen av besökarna som tar kontakt. Det är stor skillnad om konverteringsandelen går från 1% till 5%.

Om det är 1000 besökare och 1% så får du 10 som konverterar, alltså når uppsatt mål tex blir kund eller fyller i formulär osv. Kan man öka från 1% till 5% med 50 som konverterar är det enkelt att se vad det gör för försäljningen och lönsamheten.

Helt plötsligt är webben inte bara en kostnad utan en aktiv del i byggandet av varumärke och ökad försäljning.

Vad kan AdCrea göra för att hjälpa dig öka konverteringsgraden?

Vårt mål är hantera utmaningen att behålla fler av dina besökare på sajten och få dem att genomföra en konvertering.

Eftersom inget case är det andra likt, inleder vi med en workshop för att kunna skräddarsy vår konverteringsoptimering baserat på er affärsidé, målgrupp och de förutsättningar som finns på sajten.

Vill du öka din försäljning med konverteringsoptimering?

Vi på AdCrea i Borås kan webbstrategi och konverteringsoptimering och har jobbat med webb sedan 2003. Vi hjälper dig forma en strategi som både inkluderar webb och varumärke! Vi vänder oss främst till mindre och medelstora företag, utgår från Borås och är verksamma i hela Sverige.

Kan vi hjälpa dig?

Mer om webbstrategi

Vi erbjuder tjänster för webbproduktion, marknadsföring och webbstrategi. Vi hjälper företag att utvecklas och dra nytta av webben. Här är några förslag på sidor att besöka om du vill veta mer om vårt erbjudande.