Inom webbanalys har Google Analytics varit dominerande i mer än 15 år. Nu aktuellt är att Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics GA3 som slutar samla webbdata 1 juli 2023. Eftersom det inte går att importera in befintlig data eller bara uppgradera till G4-versionen är det nu hög tid att skapa en ny Google Analytics 4-egendom så du inte förlorar historiska insikter när Universal Analytics slutar generera webbdata.
Ofta hör man beskrivas att styrkan med aktiviteter och marknadsföring på webben är spårbarheten och möjligheten att mäta vad insatta resurser ger för resultat. Så är det verkligen, men det förutsätter att man jobbar aktivt med webbanalys, sätter upp nyckeltal att mäta på och har koll så det går att köra benchmarking mellan olika kampanjer, kanaler och tidsperioder.
För de flesta verksamheter utgör Google analytics grunden i webbanalysen och nu blir det relativt stora förändringar som det är dags att påbörja.
Varför dessa ändringar för Google Analytics?
Det anses allmänt att främsta skälet att Google valt att förändra hur man samlar data är GDPR, GA4 skyddar och döljer användares identitet bättre än UA. Så bla för att slippa stora böter väljer Google ett helt nytt upplägg.
I en standarduppsättning av Google Analytics UA så samlar Google in IP-adresser. En IP-adress kan ses som ett unikt personnummer för en webbserver och även för en geografisk plats. Detta är kärnan till GDPR-debatten eftersom en IP-adress därmed kan ses som en indirekt personuppgift och dessutom att lagringen av den sker i olika molntjänster utanför Sveriges och EU:s gränser. I samband med införandet av GDPR introducerades “IP anonymization” i Google Analytics. Inställningen gör så att IP-adressen “maskas” innan den sparas i Googles databas. Men nu tar man alltså ytterligare steg.
Men det handlar inte bara om GDPR utan också om ett byte till ett mer modernt mätverktyg med nya funktioner. GA4 fungerar över flera plattformar, förlitar sig alltså inte på cookies och använder en händelsebaserad datamodell för datainsamling.
Nyligen meddelade Google en stor förändring som påverkar alla sajter som använder Google Analytics. Universal Analytics som funnits sedan 2013 försvinner i juli 2023 och ersätts av Google Analytics 4. Det innebär ett nytt sätt att jobba med webbanalys och man behöver se över och uppdatera hur man arbetar och mäter det som sker på webbplatsen!
Vad är skillnaden och vad blir nytt?
Google lägger fokus på fördelarna:
• Ökat integritetsfokus och hållbart för framtiden
• Intelligent, med maskininlärning för att se information om kundresan över flera plattformar och enheter
• Förbättrade, sömlösa integreringar med Googles annonseringsplattformar för att optimera kampanjresultatet och få ökad avkastning på din investering
• En mer flexibel analysplattform och ett med kraftfullt rapportverktyg
I Universal Analytics används en sessions-baserad modell d.v.s. användarinteraktioner som äger rum inom en viss tidsram på din sajt. I GA4 så är modellen istället helt baserad på event. Det blir alltså mer fokus på vad besökaren faktiskt gör på din sajt.
Detta medför att GA4 inte är bakåtkompatibel, Google har byggt en ny plattform för Google Analytics som samlar in data på ett helt annat sätt än tidigare. Detta gör även att du inte rakt av kan jämföra din befintliga analytics data med den du nu kommer få via GA4.
En stor nyhet är att Google numera kan auto-tagga sådant som man tidigare var tvungen att lösa själv i Google Tag Manager, men Google Tag Manager är fortfarande värdefull så se till att installera medan du uppgraderar.
Samla data som har ett värde och tillför business intelligence! I Google Analytics 4 skapar man inte mål utan konverteringar som utgår från händelser. Samla data och bygg rapporter som speglar de händelser som är kritiska för din verksamhet.
Hur fixar man flytten till Google Analytics 4?
Eftersom Google lanserade GA4 i oktober 2020 kanske du redan är på banan och har konfigurerat det som behövs för att samla affärskritisk data. Efter 1/7-23 kommer du ha tillgång till din tidigare behandlade data i Universal Analytics under åtminstone sex månader enligt Google officiella uppgifter. Analytics 360 kommer dock att få till oktober nästa år på sig innan dessa egendomar slutar ta emot data.
Enkelt uttryckt så finns mycket fin hjälp på support.google.com/analytics. Dock finns inte så många genvägar, man måste hålla igång och följa flödet och lägga lite tid på webbanalys för att det ska ge en verklig nytta. För få saker är sig lika i GA4, rapporterna finns fortfarande i vänstermenyn, men där slutar nästan alla likheter.
Att sätta upp en GA4-egendom så att du börjar samla in data är enkelt att genomföra. Däremot kan det bli lite stökigt att sätta upp spårningen. Här skiljer det sig från sajt till sajt, men i vissa fall kan det krävas ganska stora insatser för att få till en bra mätning och spårning av dina mål i GA4.
Att du inte kan kopiera din befintliga spårning från GA3 rakt av kan samtidigt ge ett bra tillfälle att utvärdera dina mätpunkter och börja från ett vitt papper när du sätter upp din nya spårning.
Så vad göra? – Tveka inte, kom igång nu direkt med GA4 och börja samla data!
Har för egen del svårt att följa alla förändringar i olika gränssnitt och digitala plattformar, men använt Google Analytics sedan 2005 då Google köpte Urchin, så utvecklingen med uppdaterade gränssnitt och förändringar i datastruktur och funktionalitet är ett känt fenomen och något man får vänja sig vid. Minns särskilt runt 2011 hur man förlorade möjligheten att i Google Analytics direkt kunna se vilka sökord som genererat trafik, denna info blev ”Not provided”. Succesivt har denna data återkommit via Google Webbmaster Tools och på senare år i Google Search Console.
Behöver du hjälp att komma igång med GA4? Vi är inte experter, men har genom åren lärt oss ta oss fram i det universum som öppnar sig när man loggar in på Google Analytics… Just nu pågår migreringar i flera kundprojekt till GA4 och flera är på väg. Hör av dig om du vill diskutera GA4 eller ställa in din spårning.
Att mäta är att veta, så passa på i detta läge att få upp webbanalys och Google Analytics på agendan. Se det som en möjlighet att ta nästa steg i att optimera er webbstrategi och säkerställa att ni även fortsatt vet vad ni gör på webben.