Nyheter & Trender

Webb & Strategi sedan 2003

Tina Hjorth Svensson förklarar hur storytelling funkar och är en viktig del i arbetet att bygga sitt varumärke

apr 10, 2023

Fått prata lite med Tina som jobbat som copy och journalist i över 30 år. Idag hjälper hon bl.a. företag med riktigt starka texter och storytelling med målet att bygga varumärke och nå ut på marknaden.

Läs mer om Tina här!

1. Storytelling vad är det?

Storytelling är ett sätt att kommunicera oftast med text som går ut på att kreativt skildra en berättelse för att knyta an till företagets kunder. Målet är att engagera genom att hitta gemensamma nämnare och intressen mellan sig själv som företag och sin målgrupp. Det hjälper till att bygga relationer med sina kunder – och vi människor gillar relationer!

En vanlig form av storytelling är när man ger en bakgrund till företaget på ett inspirerande sätt som berör och förklarar varför man finns till och vart man är på väg.

Storytelling är alltså en marknadsföringsstrategi där fokuset är på att engagera och knyta an via en berättelse.

2. Hur är storytelling kopplat till arbetet att bygga varumärke?

Storytelling kan hjälpa till att tydliggöra företagets värderingar och vad ni gör för att arbeta med dessa värderingar.

Många gånger är företagets varumärke och vad det förknippas med lika viktigt som hur bra själva produkten eller tjänsten är. Här ger storytelling ett effektivt bidrag genom att knyta ihop företagskulturen med värderingar och en vision att åstadkomma något av värde.

Att berätta om varumärket och din ”kamp” för att lyckas ger publiken ett emotionellt band till företaget som ofta bidrar till köpbeslut. Det var det här med relationer igen.

3. Varför är storytelling så effektivt?

Jag brukar säga att det inte finns något B2B, utan bara P2P. Som jag sagt tidigare tycker vi människor om relationer. Storytelling handlar ofta om mjuka värden som vi som människor relaterar till. Genom att våga ta in känslor i ditt varumärke bygger du en personlighet som kan bidra till både positionering och bättre affärer.

Du kan lyfta fram människor i företaget, viktiga händelser och platser på ett helt annat sätt än om du enbart gör produktrelaterat eller säljstödjande material. Berättelser om företagets varumärke och produkter skapar relationer som i slutändan kan väga tungt vid köp.

Storytelling handlar ofta om mjuka värden som vi som människor relaterar till. Genom att våga ta in känslor i ditt varumärke bygger du en personlighet som kan bidra till både positionering och bättre affärer.

4. Vad krävs för att kunna skapa en story?

För att kunna skapa en berättelse krävs några saker: Personer och en plats att knyta an till. Någon sorts handling eller utveckling som måste berättas, kanske en utmaning eller konflikt som rullas upp. Värderingar eller handlingar som berör. En upplösning med en tydlig poäng eller budskap att ta med.

Om dessa komponenter redan finns på plats blir ju uppgiften betydligt enklare. Det funkar inte att alltför mycket tänja på verkligheten, utan man behöver utgå från en kärna eller frö som det går att bygga en story kring. Storytelling behöver ha åtminstone en gnutta äkthet i sig för att vara trovärdig.

5. Några tips hur man lyckas med storytelling?

Nedan kan nog funka som en enkel checklista:
– Fuska inte med analysfasen, se t. ex. till att förstå din målgrupp.
– Säkerställ att berättelsen har ett värde för din målgrupp.
– Var inte för säljande, det funkar inte. Storytelling handlar om att bygga relationer. Sälja gör vi i annonser.
– Var konkret i dina exempel och låt värderingar synas tydligt.
– Tänk igenom hur innehållet sedan kan delas och fungera i olika kanaler och förpackningar.
– Vet du inte hur du ska börja? Strunta i början och bara skriv. Början kan du skriva sist.

Säkerställ att berättelsen har ett värde för din målgrupp. Var inte för säljande, det funkar inte. Storytelling handlar om att bygga relationer. Sälja gör vi i annonser.

6. Har du något case du känner extra för?

Jag har ett exempel som varit väldigt roligt att jobba med. Det var företaget Care of Sweden som gör madrasser för att minska uppkomsten av trycksår inom vården. När de firade 20-årsjubileum fick jag skriva en jubileumsbok åt dem: ”20 år i 20 kapitel”. Jag har också jobbat med jaktkedjan Jaguargruppen där jag fick hänga med jägare och skriva texter som hjälpte till att bygga deras varumärke.

Storytelling handlar om att sticka ut, inte att smälta in. Genom berättelser skapar vi mening och sammanhang, delar erfarenheter och formar vår identitet.

7. Vad blir take away som du vill förmedla?

Storytelling handlar om att sticka ut, inte att smälta in. Genom berättelser skapar vi mening och sammanhang, delar erfarenheter och formar vår identitet. Starka och personliga berättelser fyller varumärket med innehåll, stärker kommunikationen och gör att människor minns er! Rätt typ av storytelling kan bidra till att just ert varumärke hamnar ”top of mind” hos er målgrupp.

Vi bör dock komma ihåg att storytelling inte är någon quick fix, eller punktinsats. Liksom med all form av marknadsföring krävs en strategi och en plan. Sen kan kreativiteten få flöda…

På AdCrea tycker vi om att lyfta människor som har något att berätta!

Stort tack Tina för din input om storytelling och varumärke, gediget och initierat. Bra jobbat och underbart stort tack att vi kunde köra den här intervjun!

Fler nyheter

Trendspaning – Webbtrender 2024 att ha koll på!

Vid årsskiftet är det dags att fundera på trender vi sett och trender som kommer, här listar vi några webbtrender för 2024. I vår trendspaning med webbtrender för 2024 hittar du bl.a. Lågkonjunkturen verkar fortsätta, vad göra? EU’s GDPR och DMA ställer nya krav t.ex....

läs mer

AdCrea AB nu två år – Va kul!

Ytterligare ett år till ända, med möjlighet till nya insikter och reflektioner. Omsättningen har ökat och fler kunder och nya projekt har kommi till. Här kommer några reflektioner och en summering efter ett andra år för AdCrea AB - Webb & Strategi! Några...

läs mer

Ny artikel i Kunskapsbanken – Lyckas med nyhetsbrev

Det finns en föreställning att epost bara är spam och att det inte funkar som marknadsföringskanal, det stämmer inte om man jobbar smart! Tipsar här om en artikel i kunskapsbanken hur du kan jobba smart med epostmarknadsföring och nyhetsbrev med e-post....

läs mer

Nyhetsarkiv

Kan vi hjälpa dig?