Webbanalys – En viktig del för att din webbstrategi ska lyckas 2022
Webbanalys är att samla in data på webbplatsen för att bättre förstå vad besökare gör på den. Med det som grund kan man forma och utveckla en stark webbstrategi!
Genom att samla in och analysera relevant data om hur besökare integrerar med din sajt, kan du ta strategiska beslut och anpassa den efter användarnas beteende. Så har det varit de senaste 10 åren, så också 2022!
Vilken roll spelar webbanalysen för bra beslut?
En webbanalys kan ge förklaringar till vad som händer på en sajt, och hur besökare använder webbplatsen. Kanske behöver man ta beslut kring hur man ska jobba vidare med webbplatsen, och hur man vill utvecklas framöver med sin digitala närvaro. För att kunna ta bra beslut kring en webbplats eller sajt, så gäller det att ha data och så korrekt information som möjligt.
Med hjälp av webbanalys kan man se mönster, upptäcka avvikelser och få bättre förståelse för besökarnas beteende och upplevelse på webben.
Hur utförs webanalysen?
I webbanalys ingår olika metoder för att samla in webbstatistik och analyser av dessa data. Google Analytics är utan tvekan det vanligaste verktyget när det kommer till webbanalys, man talar om att runt 80% alla sajter använder Google Analytics. Det krävs en pågående analys av besökarnas användarbeteende för att ta fram förbättringsåtgärder.
Hur kommer man från analys till en konkret webbstrategi?
Analysen ger data och ur dessa väljer man att identifiera nyckeltal som visar hur företaget utvecklas. Ungefär som en kompass vid orientering ger dessa nyckeltal hjälp att navigera marknadsaktiviteterna för att nå uppsatt mål på bästa sätt.
Kanske framförallt ackumulerar analysen en mängd lärdomar så man utifrån dessa kan hitta en grund för framtida beslut rörande sin webbstrategi.
Så grunden till en lyckad webbstrategi är att du börjar mäta vad som sker på din sajt och på det gör en analys, och den analysen behöver fortgå för att kunna kalibrera din strategi på webben!