Call to Action eller CTA som det förkortas, är en uppmaning till handling riktad till de som besöker din webbsida. Oavsett om du vill att besökaren ska kontakta dig eller lägga en av dina produkter i sin varukorg bör du ha med en uppmaning att agera.
Besökaren ska aldrig behöva fundera på vad som är nästa steg, använd därför call to action för att ge förslag vad hen kan göra här näst.
Det finns en del saker du ska tänka på när du skapar dina call to action för att få så många klick som möjligt, här ger vi 10 tips att fundera på hur du ska tillämpa dessa.
10 tips för att lyckas med Call to Action
1. Vad är syftet, vad vill du åstadkomma? Är det tydligt vilket värde din CTA ger besökaren? Fundera också för varje sida vad som logiskt nästa steg när de tagit del av innehållet eller vad de kan tänkas vill göra om innehållet inte hjälpte dem framåt.
2. Placeringen, syns den lagom mycket och i ett relevant sammanhang? Ha åtminstone en call to action på varje undersida på er hemsida.
3. Utformning, hur ser den ut? Skapa en så pass intresseväckande CTA att du själv skulle klicka på den. Kanske med en enkel visuell effekt eller symbol.
4. Innehåll, vad uppmanar texten eller bilden till? Undvik att bara skriva ”klicka här”, utan försök kort förklara vad som händer när man klickar.
5. Vad får besökaren genom att genomföra din uppmaning? Och hur uppfyller du de förväntningar du skapat. Överanvänd inte CTA:s! Lägg bara in dem när ett direkt syfte finns.
6. Laborera med olika tilltal för att få en högre konverteringsgrad. Skriv hellre ”Ladda ner min guide” än ”Ladda ner din guide”.
7. Variera och använd med måtta. Den kan vara en designad knapp eller ett grafiskt element, men i vissa fall enbart en enkel länk i löpande text som är formulerad som en Call to Action.
8. Formulär som tex kontaktformulär, dokument som ”whitepapers” är några exempel. En bokningssida för möten med era säljare är en action med ett högt värde.
9. En länk vidare kan också ha ett värde. En sådan utgör en lägre tröskel men är fortfarande av värde, tex en länk i texten som leder vidare till ett blogginlägg på samma ämne eller en landningssida för en guide du skrivit. Eller kanske till en sociala mediekanaler där de kan följa/gilla er sida.
10. Nudging är ett begrepp att fundera på. Nudging handlar om att knuffa eller puffa i rätt riktning, tex genom en stark argumentering eller visuella effekter. Ett spännande område är asymmetrisk dominans/decoy-effekt som är en del av beteendedesignen.
Call-to-Action (CTA) – ta tag i uppgiften och genomför!
Tveka inte utan köra bara igång, utvärdera och justera vartefter för att optimera utfallet. En faktor är viktig, sajten som helhet måste utstråla kvalitet, upplevelse och ha ett levande innehåll som ger ett värde för besökarna annars kommer de inte vilja agera som di önskar.
Med bra CTA-knappar kan du utöka din kundkrets. Å andra sidan om dina besökare inte ger sig till känna på något vis blir de nog inte din kund.
Varför jobba med Call-to-Action (CTA)?
Gissa själva vilket av följande 2 alternativ som ger bäst utfall en måndag förmiddag:
1. 10 kalla samtal till företag som du skickat brev till.
2. 10 samtal till företag som under helgen hittat er på nätet, skickat in en förfrågan och nu väntar på att du kontaktar dem med en offert.
Slutsatsen är ganska enkel: Varma samtal till företag som efterfrågat dina tjänster ger fler nya kunder och din säljavdelning trivs på jobbet!