Google Ads är kort och gott en marknadsföringsplattform som gör det möjligt för företag att annonsera både via Googles söknätverk eller displaynätverk. Google Ads, AdWords eller sponsrade länkar är de betalda annonser som syns ovanför de organiska sökresultaten. Motsvarigheten hos Microsoft-ägda sökmotorn Bing heter Bing Ads. Google anses allmänt ha 90-95% av sökmarknaden.
I den här artikeln har vi samlat tio smarta tips som står sig över tid hur du kan lyckas bra med Google Ads.
Smarta tips, så du lyckas med Google Ads
1. Börja försiktigt och öka successivt!
Google Ads är ett verktyg som passar lika bra för små företag med enkla annonskampanjer som för jätteföretag som lägger miljoner på sin digitala marknadsföring. Det är ett verktyg att växa i, så oavsett hur stora behov du har finns det möjligheter för dig.
Börja smått med en kampanj, några enstaka annonsgrupper och annonser med ett fåtal sökord och en begränsad budget. Använd gärna exakt matchning eller frasmatchning på sökorden för att behålla kontrollen. Testa dig fram och se vad som ger mest!
2. Börja med vanliga textannonser med visning på Google
Inledningsvis är det helt klart enklast att börja med traditionella sökannonser i textformat, responsiva textannonser som de kallas. Dvs välj bort att visa annonserna på andra webbplatser och ha inte för brått att börja med displayannonsering.
Om det bara finns relevanta sökord som har en hyfsad sökvolym så brukar display funka som bäst ihop med retargeting, alltså att visa display eller bannerannonser enbart för de som redan besökt din webbplats. Var också försiktig med dynamiska annonser då du med dessa inte längre har kontroll på budskapet.
3. Utvärdera hur det går och optimera med de mål du har i din verksamhet
Google Ads erbjuder detaljerad statistik på bland annat hur många som sökt på dina sökfraser, vilken synlighet de haft, hur många som klickat på dina annonser och vilka av dina annonser och sökord som ger flest klick och konverteringar (leads eller köp).
Den här statistiken hjälper dig lära känna dina mottagare och ger dig idéer på hur du kan utveckla dina kampanjer och annonser framöver för att nå bättre resultat. Du behöver inte ha brått.
4. Tappa inte fokus på vilka sökord som ger resultat
Här är ett viktigt mål att ta bort nyckelord som inte presterar. Klick som inte ger önskad effekt är ju värdelösa, besökarna på vissa annonser eller sökord kanske inte konverterar eller bara lämnar sajten direkt.
Bevaka också listan med söktermer, alltså de verkliga fraser som aktiverat någon av dina annonser.
Här är det extra viktigt att identifiera söktermer som är helt fel så du kan lägga dessa som negativa sökord som inte aktiverar annonsvisningar. I andra änden vill du lägga till sökord för att bättre kunna optimera innehåll och budget.
5. Dra nytta av hjälpen som Google ger
Man vill gärna klara allt själv och som alltid är man ju lite skeptisk när leverantören vill vägleda hur man ska ta beslut, men i detta fall är det mycket seriöst och smart att dra nytta av den hjälp Google ger. I synnerhet när det kommer till tekniska frågor som tex att sätta upp konverteringsspårning spar det tid att få hjälpen.
Däremot kommer en sådan support inte kunna ersätta dina egna beslut när det kommer till förståelse för affärsidé, kundresa och affärsmodell.
6. Stärk träffsäkerheten med en tydlig kontostruktur
Google Ads är strukturerat i fyra nivåer: konto, kampanjer, annonsgrupper och annonser. Det är smart att tänka igenom målen och segmentera olika målgrupper och sökordsgrupper. Detta underlättar också möjligheten att anpassa budget och inriktning. Du får mer träffsäkra annonser till en lägre annonskostnad.
Ett vanligt misstag är att låta annonser visas i hela Sverige, trots att man har sin huvudsakliga verksamhet lokalt. Vanligtvis är det enklast att på kontonivå ange i vilken region annonserna ska visas.
7. Du får en starkare exponering med annonstillägg
Genom att använda annonstillägg blir dina annonser mer framträdande när de exponeras för din målgrupp. Exempelvis kan extra uppgifter som adress, telefonnummer, omdömen, bilder eller länkar visas tillsammans med din annons.
Annonstillägg är många gånger ett effektivt sätt att nå fram till målgruppen med en ökad bredd i erbjudandet.
8. Displayannonser är ofta smart ihop med remarket
Display eller bannerannonser är inte alltid så effektivt eftersom visningen av dessa annonser inte är kopplad till en sökning. Hellre i så fall att använda denna sorts annonser ihop med retargeting, dvs att du visar en annons ofta display / banner för någon som redan besökt din webbplats.
Här ska man komma ihåg att det kräver lite mer för att lira seriöst med GDPR, konceptet bygger ju på att man mer aktivt spårar vilka som besökt ens webbplats.
9. Kör benchmarking av Google Ads mot andra marknadsaktiviteter
Ofta står sig Google Ads mycket väl i jämförelse med andra aktiviteter t.ex. betald visning på olika webbplatser, annonsering i sociala media osv. Bra i detta läge är att köra jämförelsen i Google Analytics så man enkelt får olika trafikkällor parallellt.
Nyckeltal eller KPIer som kan vara relevanta är förstås konverteringar, men även hur länge man stannar på sajten och om man klickar vidare för att besöka flera sidor.
10. Utnyttja plattformens styrka med hög flexibilitet
En av Google Ads stora fördelar är ju flexibilitet för kampanjer och erbjudanden. Och med en annons kan man styra mer hur budskapet formuleras och ser ut jämfört den organiska träfflistan.
Du kan anpassa och ändra innehåll och när du sparar slår det igenom hyfsat direkt. Så utnyttja den möjligheten och jobba aktivt med kampanjer, annonser och innehåll för att matcha säsong, trender och aktuella söktrender. Ofta har man en fast kampanjstruktur och på det lägger man en budget för mer lättrörlig annonsering som man kan styra efter behov.
Jobba smart med Google Ads
På AdCrea har vi erfarenhet av sökordsmarknadsföring och Google Adwords till våra kunder sedan hösten 2003. Då var livet enkelt och okomplicerat. Vi erbjöd ett grundpaket för Adwords med 1000 besökare för 4500:- och om det för något sökord var fullt med annonser på första sidan så åtog vi oss inte det. Om ett klick kostade mer än 2 – 3 kr så tyckte vi det var mycket pengar.
På senare år har det blivit mer komplext, men om man jobbar smart med Google Ads så är det många gånger både kostnadseffektivt och långsiktigt. Säg till om vi kan få hjälpa dig med Google Ads.