Självklart, Google (Alphabet) är ett vinstdrivande företag och merparten av intäkterna kommer från Google Ads. Men i denna artikel vill vi ändå peka på några saker Google gör som visar på vänlighet och hjälpsamhet!
Bland de formuleringar Google använder om sig själva just nu märks en ambition att skapa ”hjälpfulla produkter byggda för dig”, ”Användbar teknik som gör det möjligt för alla att nå sina mål” och ” Engagerad i att avsevärt förbättra livet för så många människor som möjligt”.
Några gratisverktyg och tjänster från Google som hjälper småföretagare
Fokus i artikeln är sådant som hjälper att utveckla och lyckas med företagande och hur webben kan hjälpa att nå dessa mål. Inriktningen är särskilt för dig som precis startat företag eller driver ett mindre företag och vill nå ut bättre på webben.
1. Google Digitalakademin – Kostnadsfri utbildning
Välj om du vill köra online eller fysiskt på plats. Här är fokus digitalisering, hur modern marknadsföring fungerar och hur Google kan hjälpa dig. Google My Business eller numer Google Business Profile är en grundläggande tjänst man får lära sig hur man använder.
https://googledigitalakademin.se/
2. Google Business Profile – Lägg upp en företagsprofil på Google
Se till att synas på Google med en kostnadsfri företagsprofil. Här finns riktigt många funktioner tex logotyp, kontaktuppgifter, öppettider, beskrivning, bilder, recensioner osv som hjälper dig att framhäva viktig information och visa upp det som gör ditt företag unikt.
https://www.google.com/business/
3. Google Search – Hur funkar Googles sökalgoritmer och hur får man Google att indexera ens sajt?
Tidigare fanns Webmaster Guidelines som ett tag var en pdf på runt 30 sidor. Idag innehåller dokumentationen runt 200 artiklar t.ex. ”Startguide för sökmotoroptimering (SEO)” och ”Grundläggande checklista för att visas i Googles sökresultat”
https://developers.google.com/search
4. Google Page Speed Index – Hur snabb är min sajt?
Hur upplevs sajten av besökare och hur kan man ta nästa steg för att den ska ladda snabbare och funka bättre? Det är frågor som du kan testa med denna funktion.
https://pagespeed.web.dev/
5. Google Mobility Test – Hur funkar sajten på mobila enheter?
Nu kanske de flesta webbplatser är framme på denna punkt, men fortfarande möter man sajter som inte funkar bra eller är användarvänliga på mobila enheter.
https://search.google.com/test/mobile-friendly
6. Google Search Console – Verktyg för webbansvariga
Google Search Console är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Med hjälp av verktygen och rapporterna i Search Console kan du mäta webbplatsens trafik och resultat på Sök, åtgärda problem och få webbplatsen att sticka ut i resultaten på Google Sök.
https://search.google.com/search-console/about
7. Google Analytics – Kraftfull webbanalys
Google Analytics hjälper dig att analysera trafiken på din hemsida. Genom att installera en liten kod på din hemsida och koppla den till ditt Google Analytics-konto kan du se var dina besökare kommer ifrån och hur de beter sig när de är på din webbplats.
https://analytics.google.com/
Slutsats – Google vill du ska lyckas i din satsning
Att synas på Google innebär en möjlighet för ditt företag att synas i samma ögonblick som potentiella kunder letar efter produkter och tjänster som du erbjuder.
Samtliga de verktyg och tjänster vi listat i denna artikel är utformade för att hjälpa dig nå detta mål. Eller med andra ord, Google vill du ska lyckas i din satsning och, skulle man kunna säga, visar vänlighet och hjälpsamhet genom att tillhandahålla dessa tjänster utan kostnad.
Det är smart att inför varje webbprojekt fundera hur du kan få full utväxling på din satsning i form av varumärke, leads och nya kunder. Oftast är det flera av ovan tjänster som är relevanta att inkludera i alla webbprojekt.