Med erfarenhet av Googles Ads (Adwords) och SEO sedan 2003 är det enkla svaret ja, många gånger är det smart att komplettera sökmotoroptimering med sponsrade länkar på Google.
I den här artikeln tar vi upp några aspekter i jämförelsen mellan Google Ads och Sökmotoroptimering (SEO).
Den stora fördelen med sökmotoroptimering (SEO)
Om du jobbar smart med SEO blir varje investerad krona och timme en insats som ackumulerar ett ökat värde i din webbplats. Långsiktigt bygger du upp ditt varumärke och synlighet på Google när det görs sökningar på relevanta sökord och sökfraser.
Med betald annonsering slutar ju besökarna komma till sajten om du inte betalar, men för SEO adderar varje nedlagd krona eller timme ett ökat värde. Det är för de allra flesta verksamheter långsiktigt betydligt mer kostnadseffektivt att jobba med SEO jämfört betald annonsering.
Ett litet men, detta bygger ju på att du själv äger det som skapas. Med andra ord behöver du vara noggrann vem som hjälper dig att utföra SEO-arbetet, i synnerhet om leverantören skapar landningssidor på din sajt eller enbart jobbar med inlänkar från olika nätverk i så fall är det svårt att vara säker på vilket långsiktigt värde du får.
Starka fördelar med Google Ads
SEO eller sökmotoroptimering är dock en rätt långsam process för att hamna högt på Google. Skillnaden med Google Ads är att annonserna blir aktiva direkt så du slipper vänta på att sökmotoroptimeringen ska ge resultat. Är du nystartad och har pengar kvar i marknadsföringsbudgeten kan Ads-annonser alltså vara ett bra sätt att snabbt få trafik till webbplatsen.
Du vill säkert som alla andra hamna högst upp på Google på dina viktigaste sökord. Det är lättare sagt än gjort. Att hamna högt på Google kräver mycket jobb med sökmotoroptimering och oftast en hel del innehåll på webbplatsen. Enda sättet att garantera en topplacering på Google snabbt är egentligen att köpa Google Ads-annonser. Du betalar helt enkelt för att synas på de översta träffarna.
Andra fördelar med Google Ads är t.ex. att du enkelt kan jobba med tillfälliga kampanjer och med annonser kan man i större utsträckning styra hur budskapet formuleras och ser ut.
För de flesta verksamheter är Google Ads ett bra komplement till SEO.
Fler aspekter i jämförelsen mellan Google Ads och SEO
Oavsett är det viktigt att kontinuerligt arbeta med SEO på din webbplats, dels är det en kanal med hög trovärdighet eftersom den inte drivs av annonseringspengar och dels påverkar det även Google Ads. Om landningssidan för annonsen är SEO-optimerad ger Google den ett högre kvalitetsresultat – vilket belönas med högre rankning mot konkurrenterna i annonsresultatet.
Den huvudsakliga skillnaden mellan att jobba med SEO och att jobba med sponsrade länkar är att SEO är långsammare men har potential att ge mer trafik per sökord till en lägre kostnad, de allra flesta väljer idag de organiska resultaten när de söker även om Google tvingar in mer och mer sponsrade resultat. (Läs mer här om hur man klickar på annonser vs organiska resultatet.)
Den huvudsakliga skillnaden mellan att jobba med SEO och att jobba med sponsrade länkar är att sökmotoroptimering är lite trögare och långsammare men har potential att ge en högre trafikvolym till en lägre kostnad!
Så vad bör du satsa på, annonser eller SEO?
Man behöver inte välja bort varken det ena eller det andra. För de flesta verksamheter är Google Ads ett bra komplement till SEO.
Tänk att du annonserar med Google Ads och ser ett sökord som leder till försäljning. Om du då både har en sökannons samt har jobbat framgångsrikt med din SEO. Då kommer du att få maximal effekt genom att både synas i sökannonsen samt högt upp i det organiska sökresultatet. Dessutom, med stor sannolikhet använder även dina konkurrenter Google Ads. Genom att själv annonsera är du med och konkurrerar om era gemensamma potentiella kunder. Syns du så finns du!
Mer i detta ämne:
– Google Ads för mindre verksamheter, så kommer du i gång!
– 10 smarta tips så du lyckas med Google Ads