Sökmotoroptimering (SEO) för att synas bättre på Google har blivit en grundläggande del för de flesta som vill marknadsföra sin verksamhet med målet att få nya kunder och orders. Sedan ganska så många år pratar man om att cirka 80% av alla beslut om leverantör föregås av sökningar på Google.
Att aktivt arbeta för att synas bättre på Google brukar inkludera tre olika moment
1. En bra teknisk plattform för din webbplats som Google kan läsa av och gilla.
2. Ett bra och uppdaterat innehåll med relevanta sökord.
3. Länkar från andra webbplatser in till din sajt.
I den här artikeln listar vi 10 vanliga missar i arbetet att synas på Google i det organiska resultatet. Vissa punkter är ganska grundläggande, andra kan kräva mer för att förstå och hantera och för respektive punkt ger vi några förslag på åtgärd.
10 SEO-missar du vill undvika i din sökmotoroptimering
1. Tunt innehåll och för lite text – Förmodligen den största SEO-missen
Svagt innehåll med lite text och enbart bilder kan verka trendigt, men inte om du vill få in trafik på sajten. Denna SEO-miss är lömsk för man tänker kanske att besökarna inte vill ha massa text att läsa och där är ju redan en bra säljande mening som tydligt beskriver budskapet, men det duger inte!
– Bra texter för Google bör hålla minst 300 – 500 ord / sida.
– Google semantiska funktion kan koppla ihop sökningens syfte med ditt innehåll, och eftersom en stor andel sökningar handlar om att hitta svar på frågor kommer enbart säljtexter inte indexeras så bra av Google.
– Ha gärna med vägledande innehåll till exempel en kunskapsbank eller en fyllig FAQ. Analysera vilka frågor som är vanliga och lägg upp en sida för varje sådan fråga.
2. Statiskt innehåll som inte uppdateras eller hålls levande
Google älskar levande hemsidor som uppdateras ofta. Ha gärna ett nyhetsflöde och varför inte en blogg eller något annat som är enkelt att underhålla.
– Här är en vanlig miss att man bara pliktskyldigast gör korta inlägg skrivet ur det egna perspektivet. Var kreativ och ta fram en publiceringsplan som säkerställer att nyheterna inte är för tunna, är läsvärda och att de har med sökord och länkning till aktuell målsida för just det ämnet.
– Publicera som minst ett par gånger per månad och låt varje nyhet hålla minst 300 ord.
3. Svag sökordsanalys med följd att sökord och fraser används fel på olika målsidor
Att synas är ju målet, men hur och på vilka sökord, ja här finns tyvärr ganska många missar du vill undvika.
– Det krävs en analys på vilka sökord som är relevanta, men förlora dig inte i analysen utan kavla upp ärmarna och kom igång! Det går inte i förväg veta vilka sökord som är mest lönsamma, men genom att löpande följa beteenden kan du optimera din närvaro på Google.
– Undvik sökord med stor sökvolym som inte är relevanta eller inte leder till leads / orders. Dessa kostar pengar att få bra placering på men ger ingen lönsamhet.
– Du kan inte trycka in alla sökorden på startsidan! Så fort du vill synas på fler än en handfull sökord så behöver du en strategi där du fördelar sökorden på ett smart sätt på flera undersidor.
– Slarva inte med dessa undersidor det är ju landningssidor som kräver ett bra innehåll och bildmaterial som tar emot trafiken så besökarna inte genast lämnar sajten.
– Ibland går det prestige i att synas på ett fåtal viktiga sökord där man vill hävda sig och ligga före konkurrenterna, men målet bör vara lönsamhet inte inbördes tävlan. Så glöm inte bort fraser och longtail, det vill säga svansen av sökord som oftast ger betydligt mer än man kan tro.
4. Duplicate content – Kopiera inte texter så de återfinns flera gånger på sajten
Ha egna unika texter och låt inte texterna återkomma på flera olika platser på din sajt!
Låter kanske självklart, men i praktiken är det inte alltid så enkelt att undvika:
– Låt bli att kopiera text från andra sajter, det är ju dessutom oetiskt och olagligt.
– Om du vill återanvända din egen text, se till att skriva om den så inte samma text finns på flera platser på din sajt.
– Om du har flera likartade tjänster eller saker som ska listas, skriv då om texterna för varje sida, till exempel om du har kontor på flera orter och vill synas på lokalt sök bör varje ort presenteras med en egen unik text.
5. Inlänkar behövs inte, det räcker med ett bra innehåll på hemsidan
Detta påstående hör man emellanåt men då har man nog missförstått Googles grundläggande syn på webben. För Google har inlänkar alltid varit ett sätt att mäta hur relevant eller värdefull en sajt är för de som gör en sökning.
– Den gamla illustrationen håller fortfarande, en sajt utan inlänkar är som att bygga en tjusig restaurang ute i skogen men inte dra fram en väg och inte ha några skyltar som leder gästerna fram till målet.
– När det gäller inlänkar måste man förstås också undvika den andra ytterligheten, att spamma på med många länkar samtidigt på sajter som inte är relevanta och som saknar trovärdighet. Här krävs en långsiktig genomtänkt länkstrategi för ett bra resultat!
– En annan fälla när det gäller länkar är förställningen att Adwordsannonser och inlägg i sociala medier skapar länkar som hjälper så man syns bättre. Dessa aktiviteter är oftast bra i en webbstrategi och genererar trafik, men dessa länkar och trafik i sig ger inte en högre placering på Googles organiska träfflista.
6. Slarv med taggar och rubriker
Grundläggande taggar i HTML är oftast enkla att utnyttja och betyder en hel del för placeringen på Google, slarva inte med dessa. Några vanliga SEO-missar är:
Title
– För långa, håll dem inte längre än cirka 70 tecken.
– Inled med viktigaste sökordet, inled inte med ”Välkommen till…”
Description / Beskrivning
– Lite delade meningar vad denna tag betyder för en bra indexering, men vårt bestämda råd är att detta bör vara en text på cirka 150 tecken som innehåller en säljande beskrivning och sökorden i ett naturligt sammanhang.
Alttag på bilder
– Fler och fler använder bildsök, utan alttag på bilderna är dessa svårare att få bra indexering på. (Använd gärna också ett bra filnamn och en bra titel på bilderna.)
– Att ha minst en bild på varje sida som har en alttag bidrar också till att sidan får en bättre indexering.
H1, sätt en huvudrubrik på varje sida.
– Likt title, här ska sökorden komma tidigt, undvik att ha med företagsnamnet eller någon sorts välkomsthälsning och håll dig till cirka 40 tecken.
7. E-HANDEL – Kunderna kommer inte bara för at ni finns på nätet 24/7
Eftersom själva affärsidén för e-handel är att få in besökare till sajten som lägger orders så är det märkligt hur ofta SEO-perspektivet nonchaleras eller nedprioriteras i e-handelsprojekt. Det är inte enkelt att lyckas med e-handel och det är naivt att tro att kunderna kommer bara för att man finns på nätet och kan ha öppet 24/7.
Några saker du inte vill missa med e-handel är:
– Använd canonical så produktvarianter indexeras på rätt sätt och inte tolkas av Google som duplicate content.
– Slarva inte med målsidorna, jobba främst mot kategorisidor då produktsidorna ofta inte har så lång livslängd. (Men missa fördenskull inte att produktsidorna behöver bra, fylliga och unika texter.)
– I dessa Ajaxtider, undvik funktioner med filter, sorteringar och andra listningar som inte genererar riktiga url:er. Eller åtminstone säkerställ så det finns navigeringsbara målsidor för din marknadsföring.
8. Webbsidan på flera språk, håll tungan rätt i mun
I denna artikel har vi inte möjlighet att ge någon djupare analys av språkhantering, vi vill bara lyfta att bristande språkhantering ofta ger problem för SEO-arbetet.
– Undvik sessionsbaserad språkhantering, ha helst varje språk på en avskild domän eller i en tydlig mappstruktur.
9. Onepage & CMS-verktyg med svagt stöd för SEO
Här har vi samlat några blandade SEO-missar som anknyter till olika CMS och onepage.
– Undvik teman i WordPress och andra templates som inte lägger H1 på rätt plats, eller att det finns flera H1.
– Utan stöd för unika title och description eller läsvänliga URL:er blir det svårt att lyckas med sökmotoroptimering.
– CMS där sidor byggs upp av fristående HTML objekt som Google kan indexera fristående, likt frames skapar stor oreda när besökaren ska navigera och ger nästan alltid problem med duplicate content.
– Tunga sajter med mycket kod blir långsamma och straffas av Google, flera plattformar lider av detta.
– Onepage kan vara läckra grafiskt, men blir ofta en mardröm för din SEO-tekniker. Med bara en sida att jobba mot får man inte in så många sökord…
10. Några tekniska missar du inte vill göra
Här har vi samlat ihop ett antal tekniska saker man behöver ha koll på.
Robots.txt & nofollow / noindex
– Säkerställ att du inte satt upp hinder eller direktiv som gör att Google inte indexerar de sidor på din sajt som du vill ska komma högt.
Flash & frames
– Borde inte förekomma, men fortfarande lever en del teknik kvar som inte funkar på Google och oftast ger stora problem för de som ska se innehållet i smartphones.
Text i bilder
– Google kan inte indexera text som ligger i bilder, så här tappar du viktig möjlighet att hjälpa Google indexera din sajt på bra sätt
301 redirect, peka om sidor som fått ändrad URL
– Detta kanske är allra viktigast när du gör en ny sajt med ändrad struktur och nya URL:er. Sköter du inte detta blir ofta resultatet att sidor som man vill besöka inte finns och om de gamla sidorna nått en bra placering blir det som att man får börja om sist i kön.
#, Hashtags för att styra innehåll och funktioner
– Om det ingår ”#” i URL:en kan man inte vara säker på att Google indexerar innehållet korrekt och sådant innehåll indexeras sällan så högt. Undvik sådana konstruktioner med Ajax på målsidor du vill ska få trafik och synas på Google.
SSL – Säkerhetscertifikat
– Sedan 2018 förväntas alla webbplatser ha en förstärkt säkerhet med https istället för http. Säkerställa att så är fallet.
Laddhastighet
– På senare år har betydelsen av snabba svarstider blivit viktigare om man vill synas bra, så förstör inte för dig själv med klena webbhotellslösningar för att spara en liten peng varje månad.
– Dock är det inte bara en serverfråga, det handlar också om bra val av CMS och templates samt att bilder är optimerade. Och givetvis blir det svårare om det ska finnas video som spelas upp automatiskt.
Responsiv design
– Tänk Mobile First, det gör Google! Att inte ha en responsiv sajt, så samma innehåll finns på mobila enheter som på desktop, gör att du straffas med lägre placering på Google.
Så hur undvika SEO-missar?
Tanken med denna artikel är väl att det ska funka som en slags checklista där man kan stämma av och se vad mer som kan behövas och som ett sätt att få inspiration till kommande projekt på sin sajt.
Helt säkert: Ett väl utfört SEO-arbete hjälper dig att synas bättre på Google vilket både bygger varumärke och skapar nya kunder och fler orders!
Ta gärna kontakt så berättar vi mer om hur vi arbetar med sökmotoroptimering.