När det gäller trender så vill man ju få en känsla av aktualitet, trender just nu! Men sanningen att säga har en hel del webbtrender kommit för några år sedan och de fortsätter vara lika heta.
Här är några webbtrender som kommit för att stanna åtminstone för några år. Eftersom vårt eget kundfokus är mindre och medelstora företag, så ligger också trendspaningen inom det området.
Exempel på detta är ett helt paket trender som såg dagens ljus med responsiv webbdesign med fokus på upplevelse i mobila enheter. Detta är trender som kom i perioden 2013-2015 och som verkar kunna hålla väl 2022 och vidare framåt.
1. Avskalad minimalistisk design har varit etablerat åtminstone sedan 2015
Designtrenderna kretsar kring begrepp som Mobile first, flatdesign och inte så mycket inramat.
De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den.
2. Upplevelse med ett starkt visuellt innehåll ger ett tydligt lyft!
Mer och mer ser man 3d, Video, mycket färg och symboler. Använd eget bildmaterial, stockfotos med perfekta människor i kavaj har aldrig funkat för att lyfta ett varumärke och gör inte det 2022 heller!
Några detaljer som ändå lyfter är tex videobackground, micro-animations och parallaxeffekter om de används med måtta. Fokus ligger på UX med enkel navigation och snabba svarstider helst runt 2-3 sekunder.
3. SEO & Innehållsmarknadsföring är starkare än nånsin förr
Innehållsmarknadsföring har varit en pågående trend under några år, det som nu händer är att man inte bara kan pumpa ut innehåll och tro att det räcker.
Knyt ditt varumärke till värderingar du står för! Kommunicera dessa värderingar! Visa att du tar ställning! Kvaliteten måste lyftas, främst genom svaret på frågorna, Var? Hur? För Vem? och Varför?
4. Håll sajten uppdaterad med bra nyheter
Det är säkert 10-15 år sedan man gjorde en sajt och sedan lämnade den utan fortsatt arbete och utveckling.
Nyhetsinlägget kan t.ex. handla om kommande produktlanseringar, aktuella mässor eller något annat som hjälper besökarna att få en ökad insikt och förtroende för er verksamhet.
5. Sist men inte minst, sociala medier är många gånger avgörande för en lyckad webbnärvaro
När det kommer till sociala medier är utgångspunkten att fråga var målgruppen finns och sedan jobba med publiceringar och aktiviteter i den eller de kanalerna. Här kan en utmaning vara att hålla en enhetlig linje i det man gör i stil med företagets grafiska profil
Webbtrender som är uthålliga också 2022!
Det är ju som bekant få kristallkulor som visat sig funka i verkligheten, men det torde vara riskfritt att hävda att dessa punkter åtminstone är gällande för webbprojekt som nu startar upp och för den som efter frågar webbtrender 2022.
Livslängden fär en webbplats varierar ju beroende på verksamhet, men gör man det rätt så kan den sedan fortsätta utvecklas 3-5 år innan man behöver fundera på att gör nytt från grunden.
Så med andra ord borde ovan punkter vara starka trender åtminstone 5 år framöver.