Kunskapsbank

Webbanalys – 10 Tips så du kommer igång

Webbanalys handlar om veta vad som händer på webben. Målet är att samla in och analysera besöksdata för att kunna säkerställa vad man gör bra och vad som kan förbättras.

1. Google Analytics det självklara valet för webbanalys
Det vanligaste verktyget som används för webbanalys är Google Analytics och har så varit i åtminstone 10 år. Populäriteten beror ju till stor del på kopplingen till Google som sökmotor, men förstås också beroende på att det är så kraftfullt och dessutom gratis.

2. Fler verktyg från Google för webbanalys
Google PageSpeed Insights hjälper att mäta sidhastighet och du får också bra förslag på åtgärder. Googles Mobilvänlighetstest är ytterligare ett gratisverktyg som Google tillhandahåller som är grundläggande för att förstå webbplatsens tekniska status. Google Search Console ger dig indikationer på sajtens hälsostatus. Google Tag Manager hjälper dig sätta upp spårning av händelser på sajten.

3. Drunkna inte i data
Formulera ett fåtal frågeställningar som du söker svar på. Mät bara det mest relevanta, det är lätt att drunkna i data. Fundera därför ut vilka mätetal / nyckeltal / KPIer som ger mest nytta, prioritera dem. Det brukar vara smart att sätta upp anpassade instrumentpaneler (dashboards) i Google Analytics så man enkelt kan jämföra viktiga nyckeltal, KPI:er månad för månad.

4. En sökordsanalys behövs
Att göra en ordentlig sökordsanalys är viktigt för att förstå vilka sökord dina kunder använder. Ifall du använder fel ord på din webbsida, alltså ord som inte är relevanta eller som inte har någon sökvolym, så går du miste om ett stort antal potentiella kunder. Men överdriv inte, för mindre verksamheter kommer man ofta långt med 10 – 20 sökfraser att börja jobba med. Projekt på uppemot 100 sökord och begrepp eller fler får anses kvalificerat och då får man räkna med insatser på en annan nivå.

5. Verktyg för sökordsanalys
Här finns flera olika Ahrefs, Majestic, Semrush och WebCeo är några vanligt förekommande. Googles sökordsplanerare är fortfarande ett av de enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord. Du behöver ett Google Ads-konto vilket är kostnadsfritt. Ubersuggest är ytterligare ett verktyg för sökordsplanering som är användarvänligt och går att köra som plugin till Chrome.

6. Välj ut relevanta sökord att mäta på?
Här jobbar man ofta utifrån sökvolym, men det är egentligen viktigare att fråga vilka sökfraser som är relevanta och vilka sökfraser som målgruppen använder. Och föresten, vilka sökord är det som leder fram till en konvertering eller order? Vilka är de primära sökorden och hur många sökningar har de? Vilka relaterade eller synonyma termer och fraser har de primära sökord? Vilka fraser kan man tänka finns baserat på dessa begrepp? Vilka av dessa sökbegrepp använder din målgrupp?

7. Long-tail – Den långa svansen av sökord.
Long tail sökord har vanligtvis en mindre sökvolym, men de är oftast betydligt lättare att ranka på eftersom det är lägre konkurrens. Det kan tex vara lite längre fraser men också fraser som helt enkelt inte är de mest konkurrensutsatta eller mest självklara. Det är en viktig insikt att dessa totalt sett kan generera lika många leads och orders som de heta och prestigefulla. Denna sorts sökord kräver lite större textvolymer för att fungera optimalt, det är ett av skälen att lite längre artiklar tex i en kunskapsbank funkar så bra.

8. Analysera olika problemområden på sajten
Väl med Google analytics och Google Search Controle på plats finns det ganska enkla saker man direkt kan kika på. Vilken slags enhet har de flesta besökare, hur länge stannar de på sajten och hur många sidor besöker de? Är sajten långsam, i så fall varför? Här är det tyvärr så att det oftast finns delar eller sidor som så att säga gör att sajten läcker.

9. Vilka trafikkällor driver mest trafik till min sajt?
Trafik från vilka källor konverterar? Detta är viktigt så du lägger resurser på rätt plats. Om Facebook står för 80% av trafiken tack vare en smart kampanj men de bara stannar på sajten 10 sek för att kampanjen lovar mer än vad sajten kan leva upp till så är det ju mer eller mindre pengar i sjön.

10. Framgång är en resa inte ett mål så också när det gäller webbanalys
Det krävs en pågående analys av besökarnas användarbeteende för att ta fram förbättringsåtgärder. Erfarenheten visar att man från början bör sätta upp återkommande avstämningspunkter där man baserat på rapporter tar beslut på kommande åtgärder. I de flesta projekt lite mer intensivt inledningsvis och därefter kanske månadsvis på de större projekten och kvartalsvis för mindre webbprojekt.

Slutsats – Kom igång redan idag med webbanalys
Så med dessa 10 tips för webbanalys har du en början. Och är du redan igång med webbanalys så kan denna lista kanske ge dig några nya förslag. Använd det som du känner för, bättre att börja enkelt än att inte göra något. Framförallt se till att börja samla data med Google Analytics redan när du lanserar sajten.

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?