LinkedIn är ett perfekt verktyg för att knyta nya affärsrelationer, rekrytera medarbetare och söka sig vidare i karriären. Det fungerar också som en utmärkt plattform för marknadsföring B2B och för att bygga upp upp varumärket.
I den har artikeln har vi samlat några förslag för att lyckas på LinkedIn med fokus på mindre företag som vill stärka sitt varumärke och jobbar med B2B. Alltså steget förbi det grundläggande syftet med LinkedIn som ju kretsar kring karriär och rekrytering.
1. Bestäm ditt mål och vad LinkedIn ska hjälpa dig med!
Forma en strategi för LinkedIn och ställa dig frågor som tex: Varför är jag på LinkedIn? Är det för att hitta nya medarbetare, samla nya kontakter, leta nytt arbete eller knyta affärskontakter? Ditt mål bör genomsyra din närvaro, det du lägger upp och agerar på.
I den här artikeln är förslaget att också ha som mål att använda LinkedIn i marknadsföringen av ditt företag och för att bygga varumärket.
2. Lägg lite tid på din profil
Du bör ha en bra och representativ profilbild på LinkedIn så att folk kan koppla ditt namn till en bild. Det ger besökare en snabb förståelse för vilka som är dina specialistområden. Din personliga rubrik bör inte enbart innehålla din jobbtitel, beskriv kortfattat det du gör och det värde du skapar! Skriv en kort och konkret text om både vad du ansvarar för i din yrkesroll och vad du brinner för.
3. Fyll på och utvidga din profil.
Jobba med de olika ytor som finns, tex din beskrivning ska handla om dig, dina förmågor och vad du gör. LinkedIn erbjuder även sektioner för att du ska kunna visa upp erfarenheter som volontär eller andra mindre projekt du jobbat med. Lägg tid på att fyll på med bakgrund och information när du lägger upp olika tjänster och uppdrag du haft genom åren.
4. Jobba strukturerat för att bygga på med fler kontakter
Rent teoretiskt kan man få ett bra utfall med 10 – 20 kontakter som följer en, men i praktiken pratar många om att det är när man närmar sig 1000 kontakter eller mer som det verkligen börjer blir en utväxling på de insatser man gör.
Skicka en kontaktförfrågan med en personlig hälsning till personer du träffat på möten, mingel och seminarier. Scrolla med jämna mellanrum även igenom LinkedIns kontaktförslag. Många är tveksamma att skicka kontaktförfrågningar till personer som de aldrig haft kontakt med. Om du vill skapa kontakt med någon du inte träffat, se till att anpassa meddelandet du skickar tillsammans med förfrågan. Förklara varför du önskar knyta kontakt.
5. Var aktiv, engagerad och statusuppdatera
Ser du någonting intressant som dina affärskontakter skrivit – gilla eller dela det vidare! Genom att vara aktiv kommer du sakta men säkert bygga på ditt nätverk med nya kontakter.
Genom att visa dig intresserad ökar du snabbt din egen synlighet i andras flöden och sannolikheten är stor att branschkollegor börjar känna igen dig.
6. Följ företag och organisationer
Leta upp företag och organisationer som du är intresserad av och följ dem. Kommentera positivt och konstruktivt när de delar inlägg och dela gärna vidare deras inlägg. Det signalerar också vem du är och vart du är på väg.
7. Bidra med värde, spamma inte i flödet!
Du blir en populär nätverkare när du bidrar med tips och råd utifrån dina erfarenheter. Lyft nyheter i samhällsdebatten, gör trendspaningar i branschen och dela annat som är intressant för din målgrupp som du uppmärksammat.
Jobba med matchning och ge tips om hur andra kan hitta fram i det de sker eller efterfrågar. Att hjälpa andra och vara generös med kunskap är värde för andra.
8. Öka spridningen och synligheten
Använd hashtaggar, tagga inlägg och profil i den riktning du vill synas och som är relevant, det ökar genomslaget.
Säkerställ att medarbetarna också engagerar sig i det företaget gör. Om företaget har 10 anställda kan du ha 10 profiler som länkar till företagssidan vilket självklart gör att synligheten ökar. I synnerhet om var och en av dessa 10 har några hundra egna följare i sitt flöde, på det viset ökar man räckvidden och får fler följare till företagskontot.
9. Avsätt tid
Sätt av tid att några gånger i veckan arbeta med att posta inlägg och underhålla ditt nätverk. Att lägga ner tid regelbundet är en viktig framgångsfaktor på LinkedIn.
10. Tveka inte, kom igång direkt nu idag!
Det gäller bara att komma i gång. Lägg några minuter varje morgon på det. Gilla något inlägg. Släng iväg några kontaktförfrågningar och sedan är du i gång.
Slutsats, även med enkla medel kan man komma framåt på LinkedIn
På LinkedIn kan du med enkla medel och god uthållighet få leads och kunder från hela världen. Gör du rätt har du chans att även hamna högt upp på Google med rätt sökord.