Kunskapsbank

Effektiv säljstart efter semestern – 5 Tips för din webb!

Äntligen! Augusti är här så nu går säljstarten för en av årets viktigaste säljmånader!

Se till att du snabbt sätter igång och gör hyfsat rätt saker, där är webben en viktig komponent. Men de flesta har uppstartsproblematik och kommer inte riktigt ur startblocken. Alltså, du vet när du sitter där, det bara snurrar i huvudet och du inte riktigt vet vad du borde göra först och vem du ska ringa.

Rätt attityd gör skillnad i starten!

Kunderna börjar komma tillbaks och har nya idéer de vill starta upp. Konkurrenter är proppmätta efter semestern eller kanske fortfarande ligger kvar på playan. Läget är perfekt för en snabb start.

Skriv en lista på de saker du vill få gjort de två tre första dagarna efter semestern. Tveka inte, sätt igång direkt när du kommer in till jobbet med någon av punkterna och se till att få den klar och stryk den från listan. Varje gång du stryker en punkt får du lite bättre kontroll och eftersom ditt tempo därmed är högt redan från första dagen skapar det en känsla av effektivitet och ger glädje. En lyckad säljstart och en bra start på hösten betyder mycket för flera månader framöver.

Varje gång du stryker en punkt på din to-do-lista får du lite bättre kontroll och eftersom ditt tempo därmed är högt redan från första dagen skapar det en känsla av effektivitet och ger glädje.

Men inte bara att beta av arbetsuppgifter, det handlar också om fokus på att göra rätt saker. Se till att du prioriterar det som ger ett resultat, det som ger nya kunder och nya orders. Göm dig inte bakom något, ge dig ut på barrikaderna för att möta presumtiva kunder!

Fem smarta tips så din webb bidrar till en framgångsrik säljstart

1. Håll sajten uppdaterad med en eller två relevanta nyheter om vad ni har på gång inför hösten och publicera idag, inte om 2 veckor! Nyhetsinlägget kan t.ex. handla om kommande företagsnyheter, produktlanseringar, aktuella mässor eller något annat som hjälper besökarna att få en ökad insikt och förtroende för er verksamhet.

2. Gå igenom status på era sociala medier och säkert kan någon eller några av nyheterna ni publicerar på webbplatsen också köras på LinkedIn, Instagram eller Facebook. Här är länkar till två artiklar med tips för LinkedIn och Instagram & Facebook.

3. Planera in att sätta en publiceringsplan eller någon slags actionplan för nyheter, inlägg och innehåll på webben inför hösten. Tänk igenom ämnen, förankra med de som ska utarbeta innehållet och glöm inte att ett bra bildmaterial ofta är avgörande för framgång och det funkar inte i längden att bara återanvända samma bilder.

4. Gör en webbanalys för en uppdaterad webbstrategi så du vet var ni befinner er i konkurrensen! Hur ligger ni placerade med era viktigaste sökord? Hur navigerar era besökare på sajten, hittar de det de söker? Är er sökordsmarknadsföring uppdaterad? Vad är ert nästa steg för en stark synlighet på Google?

5. Har ni länge pratat om att starta upp ett webbprojekt? Tveka inte, för varje månad ni skjuter på beslutet drar konkurrenterna ifrån ytterligare och ni tappar tempo och möjligheten till nya kunder. Det är viktigt att räkna baklänges från en tänkt lansering; vill du t.ex. ha release inför julhandeln så duger det inte att köra igång projektet i november, var ute i tid!

Rätt attityd och en stark webb bidrar till en effektiv säljstart!

Ligger du fortfarande kvar i hängmattan eller lider av semestern-är-slut-ångest så har du redan förlorat racet i augusti. Det bästa är att jobba med tydliga mål! Dela upp dina mål och skriv upp vad du behöver göra dag för dag under augusti för att nå målet. Knyt det till en belöning när du når målet.

För oss på AdCrea är inte motivation eller säljcoaching vår hemmaplan, däremot har vi erfarenhet att hjälpa våra kunder med webbstrategi i närmare 20 år. Vi märker en tydlig koppling där rätt attityd motiverar att genomföra framgångsrika webbprojekt. En lyckad webbstrategi kräver en önskan och ett driv att sätta upp och nå ambitiösa mål.

För oss på AdCrea är inte motivation eller säljcoaching vår hemmaplan, däremot har vi 20 års erfarenhet att hjälpa våra kunder med webbstrategi.

Gör en revision vad som åstadkommits hittills under året, uppdatera budget och beslutade åtgärder så ni på helårsbasis når uppsatta mål för er webbnärvaro!

De tips vi listar i denna artikel är exempel på hur vi hjälper våra kunder lyckas på nätet. Ta en kontakt så berättar vi mer om våra tjänster:
– Webbproduktion
– Marknadsföring tex SEO
– Webbstrategi

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?