Kunskapsbank

Webbtrender 2025 som det lönar sig att ha koll på

Relevanta webbtrender 2025 inom AI, SEO, Sociala medier och webbdesign som hjälper dig som driver mindre och mellanstora företag att lyckas bättre på webben!

Redan för två år sedan nämnde vi AI och ChatGPT bland webbtrender att bevaka och nu inför 2025 så ser vi hur den trenden har en massiv påverkan på många områden. Samtidigt är det utmanande tider på många håll med lågkonjunktur och ett oroligt omvärldsläge med krig och kris.

Här är några av trenderna för 2025 som det lönar sig att ha koll på!
AI – Visst är du med på tåget?
GEO-optimera din sajt och öka synligheten i AI-drivna söktjänster
Traditionell SEO – Fortsatt starkt eller på fallrepet?
Använd LinkedIn för att bygga professionella relationer
Tillgänglighetsdirektivet träder i kraft 28:e juni 2025
Webbtrender – Slutsatser för 2025

AI – Visst är du med på tåget?

Så vad innebär det att kom med på AI-tåget? Ja det är helt säkert mer än att bara gå på någon föreläsning eller workshop om ChatGPT. Det gäller att hitta verkliga användningsområden och där se hur AI kan tillföra värde.

Om du integrerar ChatGPT och andra AI-verktyg i ditt arbetsflöde så kommer det helt klart öka din produktivitet.
Marknadsföring och Kommunikation, få hjälp att
– Generera idéer för kampanjer, inlägg i sociala medier och nyhetsbrev.
– Skriva och förbättra innehåll för webbplatser, bloggar och annonser.
– Designhjälp med bilder, illustrationer och annat visuellt.

Affärsutveckling
– Identifiera nya affärsmöjligheter och idéer.
– Analysera trender och konkurrenter för att hitta förbättringsmöjligheter.
– Skapa presentationsmaterial eller pitchar för potentiella kunder och investerare.

Så hur gör man?

En bra början är att ha en betallicens på ChatGPT så du får full åtkomst och högre precision. Sedan är det bara att börja jobba med frågor och innehåll och testa sig fram i promten och på det köra en enkel korrektur med finjusteringar.
– Skicka befintliga texter eller annonser som du vill förbättra.
– Efterfråga förslag på kreativa idéer för kampanjer, rubriker, slogans eller inlägg för sociala medier.

Aningens mer kvalificerat men fortfarande ganska så hanterligt:
– Beskriv din bransch och verksamhet så kan du få input vad konkurrenterna gör bra och hur du kan differentiera dig.
– Ge enkla instruktioner för att producera automatiserade svarsmallar för e-post och sociala medier.
– Få hjälp att skapa en persona på din ideal kund genom att ge info om ålder, kön, plats, intressen o.s.v.

I denna externa artikel finns en hel del konkreta förslag hur du jobbar med prompten.

Ytterligare en nivå som kommer mer och mer är t.ex.

Om man går förbi prompten och jobbar på nästa nivå finns t.ex. dessa möjligheter:
– AI-drivna chatbottar som vägleder, ger kundsupport och skapar leads.
– I nästa trend om GEO, hur du får AI-drivna söktjänster att använda och hänvisa till din sajt.
– Ta hjälp av AI för att ta skapa en aktivitetsplan för din marknadsföring.

Använd ChatGPT som idéspruta så kommer du avsevärt öka din produktivitet, beroende på uppgift kan man förvänta en tidsbesparing på 25-95% när man använder AI.

GEO-optimera din sajt och öka synligheten i AI-drivna söktjänster

GEO eller Generative Engine Optimization, handlar om att optimera din sajts innehåll med målet att öka synligheten i AI-drivna söktjänster och på det viset bygga varumärke och driva trafik.

För att din webbplats ska bli ”svaret” på ChatGPT-frågor gäller till stor del samma metod som för att synas bra med traditionell SEO. Det börjar med att ha ett omfattande innehåll som tillför verkligt värde och som du håller uppdaterat. Men, det är viktigare med struktur och att man är tydlig och koncis. Fördjupande information kan läggas i läs mer sektioner (accordions) för att inte tynga ner för mycket. Optimera så direkta svar går att använda som utdrag (featured snippets). Kom ihåg att jobba ordentligt med innehåll om er verksamhet och tydlig data eller case studies som visar er kompetens och trovärdighet.

GEO-Google-Analytics

Enkel utklipp från Google Analytics som visar hur det bröjar dyka upp besökare som hittar sajten via AI-drivna söktjänster.

Generativ sökmotoroptimering är ett växande område som mixar traditionell SEO-praxis med en förståelse för hur AI genererar och utvärderar innehåll. Det säkerställer att din webbstrategi förblir effektiv i en AI-driven verklighet.

Traditionell SEO – Fortsatt starkt eller på fallrepet?

Utan tvekan står SEO inför stora förändringar framöver, men å andra sidan har metoderna och förutsättningarna hela tiden förändrats och utvecklats ända sedan Google såg dagens ljus i slutet av 1990-talet. Redan med Hummingbird uppdateringen 2013 tog Google tydliga steg  steg för att tolka avsikten och syftet med sökningen.

Google’s CEO Sundar Pichai svarade i en intervju av Search Engine Journal i dec 2024 om Googles framtidsutsikter med tanke på AI att ”det är just i ett scenario där Internet svämmar över av oäkta innehåll som sökningen blir ännu mer värdefull”.

Så vad är relevant inom SEO för 2025?

  • Har du lokal verksamhet? Satsa på Google My Business: Du vill synas på kartsökningar och med en skarp företagsprofil. Ska det lyckas behöver din företagsprofil på Google optimeras och underhållas.
  • Fortsätt jobba med trovärdigt innehåll som verkligen hjälper användarna, E-E-A-T. Läs mer här om hur du blir en expert i Googles ögon.
  • Med AI-drivna söktjänster kommer teknisk SEO att vara viktigare än vad det varit på många år. Att optimera din webbplats för att göra det lättare för AI-sök att genomsöka och förstå är nyckeln. Läs mer här om Teknisk SEO.
  • Att optimera för syfte och användaren snarare än enskilda sökord kommer också att vara en av nycklarna till SEO-framgång 2025. Enskilda sökord har under många år minskat i värde till förmån för sökfrågor och längre fraser.

Med framväxten av AI är förändring det enda som är helt säkert. Men SEO håller inte på att dö, det utvecklas, precis som det gjort mest hela tiden och förmodligen kommer fortsätta att göra för överskådlig tid.

Använd LinkedIn för att bygga professionella relationer

LinkedIn är ofta första val när det kommer till att hitta nya affärskontakter, bygga ett professionellt nätverk och B2B-förbindelser. Genom LinkedIn kan man som individ utveckla sitt eget och företagets varumärke och sin expertis genom att inspiration, branschinsikter o.s.v.

Nedan tips är inte på något vis nydanande, men de utgör grundläggande moment för att komma igång, utvecklas och lyckas på LinkedIn också 2025. Vilket blir ditt nästa steg på den resan?

1. Var aktiv, skapa och dela artiklar och inlägg. Att dela artiklar och inlägg som visar expertis inom ditt område stärker ditt varumärke och etablerar dig som en pålitlig aktör inom branschen. Fokusera på aktuella trender, branschinsikter och ämnen som är relevanta för din målgrupp.

2. Hitta en nivå på din aktivitet som funkar över tid. Publicera varje dag eller varannan månad? Det finns inte så många rätt eller fel, men en sak är säker, du behöver hitta en nivå som funkar över tid. Det är ju meningslöst att gå ut hårt första veckan med många inlägg och sedan inget mer på flera månader.

3. Sök aktivt efter nya kontakter och följare. Det blir inget i ditt nätverkande om du är ensam och ditt kontaktnät växer inte automatiskt. Du behöver jobba aktivt för att knyta nya kontakter och få följare till ditt företagskonto.

4. Var aktiv i relevanta grupper. Genom att delta i och bidra till relevanta LinkedIn-grupper kan du få direktkontakt med personer inom din bransch och nå nya målgrupper. LinkedIn-grupper är dessutom ett bra sätt att bygga ett rykte som expert inom ditt område.

5. Marknadsför dig mot specifika målgrupper. LinkedIn Ads är särskilt effektiva för B2B-marknadsföring eftersom du kan rikta annonserna mot specifika yrkesroller, branscher och företag. En välplanerad kampanj kan öka synligheten och skapa viktiga affärsmöjligheter.

6. Storytelling, Internkommunikation & Employer branding, jobba smart för att bygga engagemang och stärka företagets varumärke – både internt och externt. Skapa emotionella och engagerande berättelser som bygger förtroende och som stärker sammanhållningen och er företagskultur.

LinkedIn är det självklara valet för att skapa affärskontakter, bygga nätverk och stärka både ditt eget och företagets varumärke.

Tillgänglighetsdirektivet träder i kraft 28:e juni 2025

En ny lag, European Accessibility Act (EAA), kommer att påverka produkter och tjänster från 28/6-25. Lagen innebär att företag med fler än 10 anställda och över 2 milj € i omsättning behöver se till att webbplatser, tjänster och produkter är tillgängliga och användbara för alla kunder.

Tillgänglighet, och mer specifikt tillgänglighetsanpassning, innebär att göra något tillgängligt för en så bred målgrupp som möjligt. Har du en affär vill du göra den tillgänglig för hela din målgrupp, också för dem som sitter i rullstol. I synnerhet enkelt avhjälpta hinder vill man åtgärda.

Sökmotorer som Google och Bing rankar din webb högre om den är tillgänglig för hela samhället, läs mer här om hur du når lagkraven för tillgängliga webbplatser.

För webben innebär lagen att företag behöver se till att webbplatser är tillgängliga och användbara för alla kunder. Resultatet av en ökad tillgänglighet blir helt enkelt bättre produkter och tjänster, samt en större målgrupp. Detta är något alla kommer kunna dra nytta av. 


Google PageSpeed Insights testar flera parametrar och ger vägledning om webbplatsen är tillgänglig eller inte.

 

Så, vart är webbtrenderna på väg 2025?

Några take aways kan vara:
– Tveka inte, AI är framtiden, det räcker inte att bara testa lite, kom igång på riktigt!
– Trender inom SEO pekar fortsatt uppåt, men mycket kommer förändras.

– Använd LinkedIn för att bygga professionella relationer, det ger resultat.
– Säkerställ att din sajt är tillgänglig och följer lagkraven som kommer under 2025.

Vår utgångspunkt är marknadsföring på webben för små och medelstora företag med målet att peka på trender som hjälper dig lyckas bättre!

Webbtrender 2025

Pausar dina konkurrenter eller drar ner? Ja då kanske du får mer utrymme att synas där ute, kanske till samma budget med hjälp av alla AI-verktyg? När marknaden vänder vill du att kunderna vänder sig till dig först, att börja om från början tar längre tid.

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?