Kunskapsbank

Lyckas med webbprojekt – Så handlar du upp SEO-projekt

Det är en utmaning att handla upp och lyckas med webbprojekt, SEO-projekt är inget undantag. Några nycklar för att lyckas är att få med SEO redan från början i webbprojektet och att man är noga vad man får för pengarna när man handlar upp tjänsten i förhållande till vad man kan lösa själv.

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att optimera sin webbplats så att den blir väl indexerad av Google. Till det är alltid målet att indexeras så högt som möjligt på relevanta sökord och fraser så man drar in trafik till sajten. Man gör åtgärder på sajten och jobbar oftast med inlänkar från andra webbplatser.

I den här artikeln diskuterar vi dessa frågor:
1. Varför SEO bör ingå i alla webbprojekt!
2. Gör hemläxan först, gör en webbanalys och sätt mål för SEO-projektet
3. Vad kostar SEO? Vilka resurser krävs?
4. Välj en seriös partner på SEO, hur då?
5. Lönar sig SEO-projekt?

Varför SEO bör ingå i alla webbprojekt!

Mer än 80% av alla köpbeslut föregås av en sökning på Google. Med sökmotoroptimering får du fler besökare – och fler besökare på webbplatsen ja det bör på sikt ge fler kunder. Enkel och sund affärslogik!

Sett ur det perspektivet är nog frågan egentligen inte så mycket om sökmotoroptimering (SEO) borde ingå eller inte, frågan är snarare på vilken nivå man ska jobba med SEO och vilken budget som ska avsättas till det.

Vi rekommenderar alltid sökmotoroptimering som en naturlig del i företagets webbstrategi med målet att stärka varumärket, nå ut till nya kunder och få en ökad försäljning via webbplatsen. Läs mer här varför SEO bör ingå i alla webbprojekt

Mer än 80% av alla köpbeslut föregås av en sökning på Google. Med sökmotoroptimering får du fler besökare – och fler besökare på webbplatsen ja det bör på sikt ge fler kunder. Enkel och sund affärslogik!

Gör hemläxan först, gör en webbanalys och sätt mål för SEO-projektet

Det är viktigt att du har koll på vad du vill och hur omfattande projekt du tänker dig. Här kan det dels vara att man bara i största allmänhet vill ha SEO men inte kommit så mycket längre i tanken, eller dels att man inte riktigt når ända fram i kompetens på webbprojekt och SEO-arbete.

Smart kan vara att skriva ner tankar om målgrupp, göra en sökordslista och kanske köra en enkel workshop internt innan man startar upp webbprojektet. Antingen internt eller ihop med leverantören kan man behöva göra någon sorts webbanalys för att kunna ge en konkret offert. Det kan tex handla om att rama in omfattning och identifiera vilka resurser uppdraget kommer kräva. Om det är ett SEO-projekt på en befintlig sajt behöver man t.ex. se vad den tillåter och vilka brister den har som kan behöva åtgärd.

Vad kostar SEO? Vilka resurser krävs?

Det går att göra SEO själv, precis som man kan städa kontoret själv. Men det är ändå en sanning att det oftast blir bättre och mer kostnadseffektivt när varje person gör det den är bäst på. För SEO innebär det att man bör ha någon som hjälper så man får det korrekt och sedan kan man själv jobba med innehåll.

Kostnaden för SEO är som det brukar sägas, ”hur långt är ett snöre”, det är svårt att seriöst ge några förbestämda priser eller kostnader på SEO-uppdrag. Men nedan ger en bild av vad som kan krävas, lägg märke till att man kan behöva kombinera ihop flera av nedan scenarios för att det ska matcha din verksamhets behov. (I nedan skiljer vi på rent SEO-arbete och det arbete som handlar om att producera innehållet. Att skriva texter är inte SEO, men det bör göras i samråd, vi på AdCrea hjälper ofta med texter.)

Här är fyra vanliga nivåer för SEO-projekt

1. Lokal SEO för en enkel verksamhet utanför storstadsregionerna
– Här kommer ofta ganska långt på 1-3 timmar i samband med att man sätter upp sajten.
– Men helt plötsligt har man kanske flera tjänster i sin portfölj och då kräver det lite mer tid och att man har ett nyhetsflöde som håller sajten levande.
– Samma gäller om man kanske också vill synas i grannstäderna, då får man lägga till mer resurser och fundera hur landningssidor ska sättas upp.

2. Lokal SEO för en enkel verksamhet mot någon av de större städerna

– Här kommer man ofta ganska långt på 5-10 timmar i samband med att man sätter upp sajten.
– Webbplatsen får inte vara för tunn, där måste finnas en handfull undersidor med mer än enstaka rader text.
– Man behöver ha ett nyhetsflöde så man enkelt kan hålla sajten levande.
– Om inte domänen tidigare är erkänd av Google kan det vara smart med några inlänkar.

3. Lokal SEO för enkel verksamhet i Göteborg eller Stockholm

– Här kommer man ofta ganska långt på 10 timmar i samband med att man sätter upp sajten.
– Här krävs en rejäl webbplats med gott om undersidor som har rikligt med text.
– Här är rekommendationen att man också upprättar någon sorts Kunskapsbank med åtminstone 5 – 10 artiklar på minst 500 ord vardera vid release då det krävs en mer omfattande sajt för att lyckas.
– Man behöver ha ett nyhetsflöde och bygga på med artiklar i Kunskapsbanken för löpande publicering, någon behöver göra det jobbet.
– Om inte domänen tidigare är erkänd av Google kan det vara smart med några inlänkar.

4. Synlighet i hela landet utan koppling till någon plats eller område

– Om det är en enklare verksamhet är resursbehovet ganska så likt det som krävs för att synas i Stockholm.

Utöver ovan behöver man också väga in dessa tre faktorer

1. Är det en verksamhet med hög konkurrens på sökorden?
– Detta förändrar sällan vilken tid som behövs i uppstarten, men det ger en helt annan förutsättning hur snabbt man når första sidan på Google, hur mycket innehåll man behöver producera initialt och löpande samt behovet av inlänkar.

2. Räcker det att nå första sidan på Google eller krävs det att man ligger Topp-3 eller bättre?
– Ett standardmål för SEO är att nå första sidan på Google, men ibland är önskan, målet eller behovet att nå topplacering för att få effekt. Det kräver förstås oftast mer resurser.

3. Är det en större sökordsvolym eller kanske e-handel med en större mängd produkter?

– Går det över 20-30 sökbegrepp kan man förvänta att det t.ex. krävs mer i uppstarten så man får en struktur med landningssidor för de olika sökordsgrupperna.

Om du får check på flera av dessa faktorer så bli ju slutsatsen förstås att SEO-projektet långsiktigt mycket väl kan ta 50 – 100 timmar eller mer. Det hänger ju också ihop med att ranking på Google är en färskvara, man vill över tid synas bra och högt på Google, det krävs alltså löpande insatser i de allra flesta SEO-projekt.

På AdCrea har vi god erfarenhet och bra förutsättningar att hjälpa med de flesta SEO-projekt oavsett nivå och komplexitet. Dock de riktigt stora projekten tex en större e-handel, sajter på flera språk med verksamhet på flera olika marknader osv har vi inte resurser att lösa.

På AdCrea har vi god erfarenhet och bra förutsättningar att hjälpa med de flesta SEO-projekt. Vi har erfarenhet av SEO-arbete sedan 2003!

Välj en seriös partner på SEO, det lönar sig!

En utmaning när du ska handla upp Sökmotoroptimering är att det finns en hel del aktörer som fortfarande lovar betydligt mer än de kan hålla, beskriver sig själva som partner till Google eller som bara i största allmänhet tar kollosallt mycket betalt utan att göra ett seriöst arbete.

Det som är i nedan kan också fungera lite som en checklista för underlaget och utvärdering av erbjudande och offerter.

Några varningsklockor du kan vara vaksam på:
1. Leverantören talar om sig som Google Partner
– Det kan man vara på t.ex. Google Ads, men inte på SEO. Det finns inget sätt att samarbeta med Google eller vara partner med dem på synlighet i organiska träfflistan.

2. De talar om att de på egen hand skapar landningssidor på din sajt
– Det brukar i praktiken innebära att om du vill avbryta samarbetet så tar de bort innehållet, det är inte strategiskt så smart. Läs mer om Landningssidor här.

3. Prisbilden och är det tydligt i erbjudandet vad de ska åstadkomma och vilket arbete som ingår

– Det är en tydlig varningssignal om det mest är luddiga formuleringar om vad som ingår och hur arbetet kommer utföras, ställ frågar och kräv tydliga svar.
– Denna ska man också vara extra vaksam på om det är löpande kostnader och årsabonnemang med avtalstid.
– Oavsett om det är många eller få sökord som ingår, om kostnaden är mer än någon enstaka tusenlapp i månaden så begär en tydligt specifikation vad de kommer göra löpande.

4. Leverantören förstorar upp betydelsen av inlänkar från andra webbplatser

– Inlänkar har inte alls samma betydelse som förr om åren, be att få en spec hur de tänker det ska fungera. 2023 är det inte hållbart att beskriva sin länkstrategi som en affärshemlighet. Läs mer här om länkars minskade betydelse i SEO-projekt.

5. Faktiskt, inte ens om de kan visa en imponerande SEO-analys är det avgörande

– Nyckeln till lyckad försäljning inom SEO är ofta ett bra säljmanus som gör att du ifrågasätter om du missar försäljning genom att inte synas. Det kombineras ofta med en imponerande rapport som sågar din befintliga sajt.
– Om man redan har grundläggande saker på plats på sajten så säger dessa rapporter egentligen inte så mycket om vilken förändring som de kommer skapa eller vilken kompetens de har. Den tekniska betydelsen av SEO har minskat betydligt så ta dessa rapporter med en nypa salt.

6. Företaget är stort och har gedigen kompetens, men kommer du få del av den?

– Detta kan vara svårt att genomlysa, men rent allmänt är det ofta svårt för större företag inom SEO att kvalitetssäkra sin personal och det kan t.ex. märkas på att säljaren mest håller sig till ett säljmanus och är lite väl aggressiv i sin argumentering utan att ha ordentligt på fötter. (I nästa steg blir ofta konsekvensen att de inte klarar hålla kvaliteten över tid så uppföljningar uteblir och projektledaren har för låg SEO-kompetens.)

7. Modern SEO kräver förståelse för den aktuella målgruppen, kundresan och affärsmodellen

– Detta är något av en tröskel i kontakten med leverantören. Om de bara har fokus på sökord och tekniska problem på sajten, men inte lägger fokus på att förstå verksamheten och hur ni gör affärer är det en tydlig indikation att de inte kommer kunna leverera på topp.

Om det låter för bra för att vara sant är det nog också det. Om man är ovan vid webbprojekt och SEO så är det inte helt enkelt att avslöja om det säljaren säger är korrekt och hållbart, var åtminstone milt ifrågasättande och ta in mer än en offert.

Lönar sig SEO-projekt?

Google är egentligen det enda redskapet för att kostnadseffektivt bygga mycket trafik över tid till din webbsida. I de flesta andra kanaler har innehållet oftast bara en kort livslängd på några dagar och du behöver ständigt fylla på med nytt eller göra nya utskick. Värdet av betald trafik finns ju bara så länge du fortsätter annonsera, sedan slutar trafiken.

Å andra sidan, skapar du bra innehåll på hemsidan som Google indexerar högt på relevant sökord ger det trafik under flera år. Varje nytt innehåll som publiceras bygger på och ackumulerar ett värde som stärker din synlighet på Google. Sökmotoroptimering är därför en långsiktigt kostnadseffektiv kanal för marknadsföring.

SEO är något du bör jobba med redan från början, och sedan fortsätta med. Sökmotoroptimering är inget man kan bocka av som klart. Lutar du dig tillbaka kommer snart konkurrenterna börja passera dig på dina viktiga sökord. Så börja jobba med ett bra innehåll redan idag och fortsätt så, det är så du bygger en framgångsrik webbnärvaro som ökar lönsamheten i ditt företag.

Det kan finnas undantag där SEO kanske inte ska vara med i satsningen eller i vart fall inte behöver vara en prioriterad del av projektet
– Konkurrensen är kanske så hög så du har ingen potential att nå första sidan på Google.
– Målgruppen kanske inte känner till ert erbjudande så det finns inga sökord de använder.

För de flesta webbplatser är SEO en naturlig del och bör få en del av budgeten i webbprojektet och även löpande. Ta en kontakt om du vill ha hjälp eller kanske bara en input i upphandlingsskedet.

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?