Kunskapsbank

Lyckas med webbprojekt – Gör hemläxan först!

Det är enklare att lyckas med webbprojekt om man är väl förberedd. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I denna artikel tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt.

1. Forma en stark webbstrategi som kan vägleda besluten

Fem faktorer som är viktiga initialt:
1.1 Analysera din målgrupp och hur du ska kommunicera ut din affärsidé.
1.2 Skaffa dig en objektiv omvärldsbild och undersök vad som krävs för att möta andra aktörer i branschen.
1.3 I vilka kanaler ska du marknadsföra dig för att driva trafik till din webbsida?
1.4 Specificera webbplatsen utifrån design, funktioner och tekniska lösningar.
1.5 Hur ska webbplatsen bidra till nya kunder? Till exempel är målet nya leads och fler orders?

Man behöver alltid göra sin egen hemläxa innan man påbörjar en upphandling av en ny webbsida. Kort sagt behöver du skriva en lista med specifikationer över dina krav tillsammans med en genomtänkt webbstrategi för att marknadsföra hemsidan.

2. Det behövs en kravspecifikation så du kan ta in offerter

Så fort man ska handla upp mer komplexa produkter eller tjänster behövs någon slags dokument som specificerar omfattning och innehåll. Om inte annat så blir det oftast enklare att jämföra offerter om de som ska lämna pris har samma underlag att räkna på.

Här har vi listat några saker som vi själva tycker bör ingå i en kravspecifikation. Är det ett mindre projekt så går det förenkla avsevärt å andra sidan för projekt på mer än några hundra timmar så bör man se detta som grundläggande där ytterligare delar kan behövas.
2.1 Allmänna krav
• Funktioner eller stöd för tredjepartsfunktioner listar du under generella krav. Det kan exempelvis vara:
• Det vara enkelt att lägga upp, ändra och ta bort sidor, nyheter, texter, bilder och videos.
• Responsiv design som funkar på mobila enheter.
• Webbsidan ska vara SEO-vänlig eller stödja arbete med SEO.
• Sökfunktion, exempelvis kunna söka efter produkter i en webbshop.
• Kontaktformulär.

2.2 Innehåll behöver vara enkelt att förstå
Här listar du de sakerna som du vill att innehållet ska visa, hur webbsidan ska spegla dina mål och generellt vad man ska tänka på om man lägger upp innehåll på din webbsida. Det är till exempel:
• Webbsidan ska återspegla företagets affärsidé och verksamhet.
• Jobba med Call to action på alla sidor.
• Skylta tydligt med de tjänster som erbjuds.

2.3 Text och textlayout är viktig
Vad ska man tänka på när det gäller texten på din webbsidan? Det listar du här, det kan vara:
• Alla sidor ska ha en H1 och H2, det vill säga rubriksättning som hjälper att få en översikt.
• Innehållstexterna ska vara minst 300 ord.
• Partners, till exempel leverantörer med fler.

2.4 Visuellt material
Vad ska man tänka på när det gäller det visuella på din webbsida? Vad har du för grafisk profil? Här kan du exempelvis lista:
• Allt visuellt material, så som bilder, ikoner, färgade fält med mera, ska vara av hög kvalitet.
• Bilder på anställda.
• Grafisk profil och gärna en Profilmanual som ger direktiv och tex färgschema.

2.5 Optimera upplevelsen för besökaren
Hur ska du skapa en bra användarupplevelse? Här listar du de sakerna som du anser krävs för att dina besökare ska få en bra användarupplevelse. Det är till exempel:
• Besökaren ska hitta vad den söker, max tre klick för att komma dit man vill.
• Webbsidan ska på ett naturligt sätt leda besökaren vidare.
• Det ska finnas kontaktinformation på alla sidor.

2.6 Sökmotoroptimering (SEO) bör ingå i alla webbprojekt
Eftersom synlighet på Google vanligvis är det mest kostnadseffektiva sättet att dra in trafik till webbplatsen bör SEO ingå i varje webbprojekt. (Läs mer om SEO och hur det behöver komma med i varje webbprojekt i annat blogginlägg.)
• Få med en sökordsanalys innan projektet startar.
• Säkerställ att vald design, layout och navigering stöder arbete med SEO.
• Google premierar sajter som laddar snabbt, välj hosting med omsorg.
• Google premierar sajter med ett uppdaterat levande innehåll, säkerställ att nyheter och nyhetflöden finns med.
• Självklart behöver du säkerställa att sajten rent tekniks går att optimera för sökmotorerna.

2.7 Övriga funktioner
Ska din webbsida ha några andra funktioner såsom nyhetsmodul med nyhetslistning, en blogg, social media-knappar eller någon annan funktion? I så fall behöver du lista även de sakerna. Det kan vara bra att tänka på att man också bör ha någon form att statistikfunktion kopplad till webbsidan så du kan mäta hur många besökare webbsidan får, till exempel Google Analytics.

2.8 Behövs ett ”Proof-of-Concept”?
Är det en mer komplext webbsystem som ska byggas behövs vanligtvis flödesschema, usercase och en fylligare specifikation. Det är ofta smart att genomföra en förstudie där man har möjlighet att hitta en lösning som är anpassad efter verksamheten och minska risken för oförutsedda kostnader. Begreppet Proof-of-Concept är intressant och syftar ju till att testa och verifiera att något teoretiskt funkar som tänkt, ungefär som en laborationsfas innan det egentliga webbprojektet kan genomföras.

3. Att strukturera hur innehåll ska fördelas i en sitemap är värdefullt!

Utöver en kravspecifikation behövs också en sitemap så du kan se strukturen på din webbsida. Om du redan har en webbsida behöver du också kolla över det innehållet du har idag, om något behöver uppdateras eller kanske tas bort och göras om på nytt. Man behöver också identifiera målsidor, syftet med varje sida och hur man tänker att sidorna ska vara placerade i navigeringen, så att det blir ett naturligt flöde.

När du ska bygga en ny webbsida är det bättre att tänka igenom webbsidan flera gånger innan du påbörjar arbetet.

Slutsats: Det lönar sig att göra hemläxan innan man startar ett webbprojekt

Det blir mycket lättare om förarbetet är grundligt gjort och produktionen sedan flyter på istället för att du stöter på motgångar.

Lycka till med din nya webbsida och har du några frågor eller vill att vi hjälper dig. Tveka då inte att höra av dig till oss, vi har lång erfarenhet av webbstrategi, webbprojekt och projektledning!

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?