Det görs flera miljarder sökningar på Google varje dag och en del av dessa söker förmodligen just din produkt eller tjänst! Med egna Googleannonser i sökresultatet (SEM) kan du se till att dina potentiella kunder upptäcker vad du har att erbjuda.
Vad är Google Ads?
Google Ads, tidigare Google AdWords, är en annonseringslösning som företag kan använda för att marknadsföra sina produkter och tjänster på Google Sök, YouTube och andra webbplatser på hela webben.
Grundfunktionen är att Google Ads visar din annons när människor söker online efter de produkter och tjänster du erbjuder. Du anger sökord som gör att din annons visas när personer gör sökningar på Google.
Med Google Ads kan du visa din annons just i den stund när människor söker online efter de produkter och tjänster du erbjuder. Det är ett av skälen till att Google Ads blivit så populärt!
En samling av flera olika annonsformat och kampanjtyper
Söknätverket – Vanligtvis annonser i textformat som kan visas på sökresultatsidorna på Google när någon söker efter en produkt eller tjänst med relevanta säkord.
Display- eller Bannerannonser – Annonser i bildformat som kan visas på webbplatser och i appar som dina potentiella kunder besöker.
Videokampanjer – Annonser i form av korta videoklipp som visas omedelbart före eller i YouTube-innehåll.
Remarketing – Eller retargeting, dvs att du visar en annons ofta display / banner för någon som redan besökt din webbplats. Här ska man komma ihåg att det kräver lite mer för att lira seriöst med GDPR.
Vad kostar Google Ads?
Kostnaden för Google Ads avgörs av dina budgetinställningar och du debiteras bara när någon interagerar med din annons, som att klicka på den för att besöka din webbplats eller ringa till ditt företag. Google Ads har inga krav på att du spenderar ett visst minimibelopp. Du kan sluta visa dina annonser när som helst.
Starta i mindre skala och öka efterhand
En utmaning med Google Ads är att det är svårt att på förhand veta vilka sökord och textannonser som fungerar bra ihop och som når fram till målgruppen. Google Ads erbjuder detaljerad statistik som hjälper dig lära känna dina mottagare och ger dig idéer på hur du kan utveckla dina kampanjer och annonser framöver för att nå bättre resultat.
Google Ads är ett verktyg som passar lika bra för små företag med enkla annonskampanjer, som för jätteföretag som lägger miljoner på sin digitala marknadsföring. Det är ett verktyg att växa i, så oavsett hur stora behov du har finns det möjligheter för dig. Börja smått med en kampanj, några få sökord och en låg budget. Testa dig fram och se vad som ger mest! Det är vanligtvis bättre att börja i mindre skala och sedan öka.
Google kontrollerar idag över 90% av sökmotormarknaden och varje dag genomförs ca 55 miljoner sökningar på Googles sökmotorer i Sverige.
Så utformar du din Google Ads annons
Grundläggande är ju målet att marknadsföra din tjänst eller produkt. I en textannons är det strikta regler och format man behöver förstå och utnyttja.
Lite förenklat kommer man långt på dessa komponenter:
Ditt erbjudande, analysera vad som är erbjudandet och hur det kan sticka ut bland andra annonser.
Relevanta sökord, med fel sökord får du kostnader, är de relevanta är det enklare att nå lönsamhet.
Dina rubriker, här behöver sökorden komma med, därav att det behövs en struktur.
Beskrivningen, lägg till USPar och förtydliganden.
Visningsadressen, ha gärna med det huvudsakliga sökordet.
Annonstillägg, tex textlänkar gör det enklare att skapa nyfikenhet och visa på bredd.
Alla sökord som triggar annonsen bör finnas med i annonsens olika rubriker, ofta blir det åtminstone 5 rubriker som Googles algoritmer optimerar för bästa resultat. Det innebär ju samtidigt att om man har en större mängd sökord så behöver man en hel del annonser som man bör dela in olika annonsgrupper och kanske t.o.m. i olika kampanjer.
Hur ser det ut när besökaren kommer till sajten, når den upp till det annonsen utlovar?
När du har din annonsinriktning och textannons på plats är det dags att ta tag i landningssidan. Den behöver matcha annonsens innehåll och budskap, både för att det påverkar kampanjens kvalitet för Google, men självklart också så att du uppfyller de löften som annonsen utlovar.
Några grundläggande saker som behöver komma med på landningssidan kan vara
Rubrik – En övertygande rubrik ska placeras högst upp på sidan som relevant till både sökordet/textannonsen.
Varför ska jag handla/kontakta dig? Du måste förklara på sidan var det finns för fördelar för mig att kontakta just dig och vad skiljer dig från dina konkurrenter.
Ditt erbjudande – Du kan utvidga ditt erbjudande som du använder dig av i textannonserna på landningssidan.
CTA, Möjlighet till att ta kontakt – Det kan låta simpelt och självklart men många missar det här steget och gör det inte enkelt för besökare att ta kontakt med er. Se till att optimera kontaktmöjligheterna till ditt företag.
Google Ads är ofta en naturlig del i en webbstrategi!
Google kontrollerar idag över 90% av sökmotormarknaden och varje dag genomförs ca 55 miljoner sökningar på Googles sökmotorer i Sverige. Genom att synas på rätt sökord när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster kan du nå nya kunder både kostnadseffektivt och långsiktigt.
Säg till om vi kan få hjälpa dig med Google Ads.