Kunskapsbank

Gör läsare till kunder och förvandla ord till pengar – Föreläsning med Mattias Åkerberg

Mattias Åkerberg är en framgångsrik copywriter och i föreläsningen gav han många bra exempel och smarta tips hur man lyckas med copy. Jag som redan köpt boken och hade den med behövde inte bli besviken. Föreläsningen hade tydliga kopplingar till upplägget i boken och här är några punkter jag tar med mig extra.

Det märktes också att Mattias lever som han lär, han gav oss flera starka skäl att köpa boken, gör det du med!

Några smarta tips för en bättre copy som jag fick med

1. Research – Lyssna först!
– Prata med riktigt människor, gör det inte bara teoretiskt med en persona.
– Ställ frågor och låt det bli tyst, lyssna noga också på deras sätt att uttrycka sig så du ökar din förståelse.
– Fråga hur de skulle sälja in produkten eller tjänsten så får du argument som håller i verkligheten.
– Research kan tyckas ta tid, men i slutänden går ändå processen snabbare om du först gjort din hemläxa.

2. Tänk och planera, det behöver ta lite tid!
– Fundera på vad som är målet med text, vad ska den åstadkomma? Med det i fokus är det enklare att nå fram och det blir en test för att sedan värdera om texten duger. Det lägger också grunden för att sedan kunna mäta resultatet tex via Google Analytics.
– Säkerställ att texten tillför ett värde, kanske löser ett problem eller tillför ny kunskap eller insikt.
– Testa PAS – Problem – Agitate – Solve. Visa hur du löser ett problem, agitera och vrid om kniven med starka argument och fördelarna med din lösning. Fokus ska vara att du löser problemet tappa inte bort dig i egenskaperna i det du erbjuder.

3. Hur skriva så andra vill läsa?
– Var fokuserad, använd tex Pomodoro konceptet med intensivt fokus så inget stör dig tills äggklockan ringer.
– Använd verb, var tydlig med Call-To-action och motivera att agera.
– Var inte tråkig, fyll innehållet med känsla. Om du inte kunnat tillföra värde så duger det inte att publicera.
– Pratcopy, skriv som du pratar utan att krångla till det. Skriv korta meningar, minska antalet komman och öka antalet punkter.
– Du skriver förmodligen inte för internt bruk eller ens till kollegor i branschen, ta med lärdomarna när du lyssnade och tänk att du sitter framför den du riktar dig till med din text, använd DU-form.

På frågan om man med boken kan hoppa eventuella utbildningar på området…

Så fick jag kommentaren från Mattias att boken inte är skriven som en traditionell lärobok men att den ju är fylld med förslag, exempel, intervjuer och checklistor som hjälper att skriva Copy som säljer. Den hjälper att ta nästa steg i ens copyskrivande helt enkelt!

Under föreläsningen berättade Mattias också om sin egen resa med olika utbildningar och föreläsningen arrangerades av Borås Yrkeshögskola med fokus på AD / Copy utbildning – Utbildningar är toppen!

Mattias började med att definiera Copy som en mix av hantverk och konst. Som jag själv kan tänka ger en utbildning en bra grund för hantverket och hjälper att upptäcka sin kreativa eller konstnärliga förmåga. Och för oss som kanske passerat bäst före datum när det kommer till mer formella utbildningar så ger boken en utmärkt potential att göra ett bättre hantverk och vidga sin kreativa förmåga.

Stort tack för en stark föreläsning, jag kan starkt rekommendera Copyboken – Gör läsare till kunder, förvandla ord till pengar

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?