Sociala medier har blivit en självklar kanal för företag att nå ut till sin målgrupp med. Målet är att synas, bygga varumärke och utveckla relationer. En viktig faktor att komma ihåg är att det vanligtvis inte är företaget som har störst potential i sociala medier, det är istället medarbetarna – så involvera dem!
I den har artikeln har vi samlat några förslag för att lyckas på sociala medier med fokus på mindre företag som jobbar B2B.
1. Kom igång på sociala medier
Det enklaste är för många att börja i mindre skala samtidigt som man säkerställer att man håller en hyfsad kvalitet och har en kontinuitet i det som görs. Satsa era resurser på en eller ett par kanaler som är särskilt viktiga för era målgrupper hellre än att vara spretiga och halvhjärtade på många plattformar.
Prova er fram och forma en strategi för sociala medier, utan mål och mening riskerar er kommunikation att bli rörig och intetsägande. Skapa riktlinjer för hur ni bemöter kommentarer och meddelanden. Att snabbt svara era följare visar att ni är tillgängliga och uppmuntrar till engagemang.
2. Hur kan man hitta tid att jobba med sociala medier?
Här handlar det nog om att de som förväntas jobba med sociala medier också känner för det, annars blir det att schemat fylls med annat.
Ett tips som många jobbar efter är att avsätta 15-30 min två dagar i veckan för att jobba med publiceringar. Sociala medier behöver bli en del av rutinen och en del av arbetet med marknadsföring. Om du har en publiceringsplan så är det lättare att få det gjort också när det är en högra stressnivå med annat.
3. Identifiera målgruppen. Var finns de som jag vänder mig till?
För att hitta rätt på sociala medier behöver man veta vem man vänder sig till och anpassa budskapet till dem. Det finns inte tydliga rätt eller fel om du gör på det ena eller andra sättet, utan allt behöver anpassas utifrån din vision och målgrupp.
Lägg inte ner onödigt arbete på sociala kanaler där er målgrupp inte finns, utan möt dem där de är närvarande. Lite förenklat är det en äldre målgrupp på Facebook, professionellt B2B på LinkedIn och yngre är mer på Instagram och tex TikTok.
4. Lägg ut innehåll som har ett värde!
Var generös och bjud på din expertis! Om du inte har ett bra innehåll är det bättre att inte publicera något alls.
Sociala medier handlar i grunden om att utveckla relationer med andra. Vad för typ av relationer vill ert företag bygga och vad är syftet med att finnas i sociala medier? Svaret på de frågorna styr också attityd och vilket innehåll ni kommer lägga upp.
5. Hur hittar jag bra innehåll?
Försök ha koll på läget och de trender och nyheter som berör din målgrupp och bransch. Att hålla lite koll på konkurrenterna är smart.
Se till att följarna och målgruppen upplever innehållet som intressant och engagerande. Utgå från vad ni kan göra för era följare och inte tvärtom. Många jobbar med ett djupare innehåll på hemsidan och så använder man sociala medier för att skapa uppmärksamhet kring ämnet och dra in trafik till hemsidan.
6. Hur ofta behöver vi publicera nytt innehåll?
Exakt hur ofta du ska publicera eller vara aktiv finns det ingen regel för men många försöker vara aktiva lite varje dag och åtminstone varje vecka ha egna inlägg.
Med ett aktivt deltagande i sociala medier bygger du en ”personlig” relation till din kund, du får möjlighet att ta hjälp av dina kunder när du vill introducera något nytt, när du vill få fram ett budskap snabbt och framförallt för att kunna marknadsföra dina produkter på ett billigt sätt.
7. Hur bör man tänka när det gäller bilder?
Man behöver inte ha bilder från en proffsfotograf, men att ha en enhetlig grafisk profil för företaget som används kontinuerligt över alla plattformar är något som är viktigt.
Eftersom sociala medier är ett helt annat media jämfört med en hemsida kan bilder vara betydligt mer informella, personliga och vardagliga, men de måste stödja varumärket och bidra till att det utvecklas framåt.
8. Hur kan jag jobba för att få större genomslag i sociala medier?
I de flesta fall väljer man att publicera från ett företagskonto, men för att det sedan ska få genomslag behöver individer agera på det som läggs upp tex genom att dela, gilla och kommentera. Ibland kanske kommentarerna är det som driver trafiken, ger spridning och skapar nya följare.
Fundera på att ha en budget för att kunna annonsera och marknadsföra inlägg. Sponsrade inlägg är ofta en förutsättning för att kunna synas i flödet, i synnerhet på Facebook.
Här är också hemsidan intressant, med en dela-knapp för sociala medier på hemsidan är chanserna stora att läsaren delar din sida, som på så vis får större spridning.
9. Hur gör jag för att få fler följare?
Var vaken för ditt flöde och ta alla möjligheter att knyta kontakter och utnyttja de tips och förslag på kontakter som ges på plattformen. Du får ett bättre genomslag om du i din kontaktförfrågan lägger till ett personligt meddelande om varför du vill lägga till personen i ditt nätverk.
Många är tveksamma att skicka kontaktförfrågningar till personer som de aldrig haft kontakt med. Om du vill skapa kontakt med någon du inte träffat, skriv ett meddelande du skickar tillsammans med förfrågan och förklara varför du önskar knyta kontakt.
10. Hur omvandlar man engagemang på sociala medier till nya kunder?
Här är det ditt eget engagemang som kommer in i bilden, främst genom att vara aktiv, tillmötesgående och inbjudande.
Tveka heller inte att hänvisa vidare till hemsidan, för de flesta som jobbar B2B är det de som tar steget över för besöka och läsa mer på hemsidan som till slut blir en ny kund.
Slutsats, att finnas på sociala medier är en självklarhet för mindre företag
Sociala medier hjälper att stärka varumärket. Det är också en perfekt kanal för att skapa upplevelse, sälja mer och ge dina kunder en modern kundservice!
Om du som företag visar att du har en aktiv närvaro i dina sociala medier och är tillgänglig så kommer förtroendet för ert företag att öka och varumärket stärkas!