Kunskapsbank

SEO-Trender – En titt i backspegeln är värdefull!

Vilka mönster kan man se i de förändringar Google gjort på senare år? Hur kan dessa insikter hjälpa när man vill forma en framgångsrik webbstrategi med fokus på sökmotoroptimering?

Även om man inte kan köra framåt om man bara ser i backspegeln så kommer vi i den här artikeln använda vi backspegeln för ta ut en riktning framåt.

Egentligen hände mycket redan för snart 10 år sedan
Redan med uppdateringarna av sökalgoritmerna som fick namnen Penguin, Panda o Hummingbird daterade 2011 – 2013 togs avgörande steg. Det som dessa uppdateringar gjorde var att kvalitetssäkra innehållet på sajten och hur länkstrukturer var uppbyggda. Redan 2012 lyftes vikten av att ha säkra lösningar med SSL.

Det handlade tex om att ha innehåll med relevans, kvalitet och unik information, dvs ingen duplicate content. Redan i detta läge kom funktionalitet med syfte att tolka intentionen med sökningen. Man jobbade succesivt med att kvalitetssäkra inlänkar från externa webbplatser och att mota ut stora sajter med låg kvalitet.

RankBrain introducerades 2015 och är ett program som använder artificiell intelligens (ofta förkortat AI) för att lära sig vad du och jag egentligen söker efter när vi skriver något i Googles sökruta. Det hjälper Google att bli träffsäkrare och presentera ett så nyanserat och precist resultat som möjligt.

Noterbart är att grundläggande måttet på auktoritet, Pagerank, försvann 2016 från Google Toolbar, men fortsatt är inlänkar en avgörande faktor för hur Google rankar sajter. 

Sedan 2016 har Google använt sig av Mobile-first-indexering, vilket betyder att din webbplats är rankad först utifrån dess mobilversion snarare än dess desktopversion.

Utvecklingen inom SEO de senaste åren är också viktiga att förstå

BERT som kom 2019 är en förkortning för Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Vilket lite förenklat betyder att maskiner blivit bättre på att tolka mänskligt språk och matcha innehåll mot sökfraserna vi skriver.

Många som googlar skriver ofta ut en hel fråga eller en mening. Skillnaden är att framöver kommer större fokus ligga på att tolka innebörden eller avsikten med hela sökfrasen och inte på enskilda sökbegrepp i sökningen. Tex hur olika prepositioner styr innebörden i sökfrasen.

Core Web Vitals, mäter hur sidan upplevs. I maj 2020 introducerade Google något som kallas för Core Web Vitals vilket är ett mått för upplevelsen av själva sidan.

1. LCP (largest contenful paint) – Handlar kort och gott om hur lång tid det tar för sidan att ladda sitt väsentligaste innehåll. Ju kortare desto bättre.

2. FIP (first input delay) – Tiden det tar från det att en besökare interagerar (trycker på en knapp) med sidan till det att den ger respons.

3. CLS (cumulative layout shift) – Mäter hur många oväntade förändringar som sker i sidans layout i steget mellan laddar och klar. Alla har vi upplevt när en knapp flyttar sig precis när vi klickat och att vi då istället hamnar på fel ställe. Sannerligen inget användare uppskattar.

Några tekniska slutsatser när man ser utvecklingen på Google över en 15år period
Sökalgoritmerna blir mer och mer intelligenta och det som krävs är att producera ett starkt innehåll som användarna efterfrågar kombinerat med en tydlig länkstrategi.

Uppdateringarna sedan mer än 10 år bekräftar detta, Google premierar innehåll som hjälper hitta välskrivna och tydliga svar. Om du ger dina användare en trevlig och bra användarupplevelse, kommer Google ge dig detsamma.

Så vad säger titten backspegeln om det som kommer framåt?
Här kommer några vägledande punkter för att få till en webbstrategi med fokus mot Google och sökmotoroptimering.
1. Webbanalys lönar sig
Du ser vad olika insatser ger och om du jobbar i rätt riktning för din bransch. Var finns min målgrupp och vad krävs för att få in leads att jobba med?
2. Google är dominanten
Som senaste 10 åren, 80% av alla beslut om leverantör föregås av sökningar på Google. En god synlighet bygger varumärke och ger konkreta orders / leads.
3. Webbstrategi är en fråga för företagsledningen
Få upp frågan på agendan, sätt en budget och tilldela resurser. Man kan inte degradera sökmotoroptimering till en andrahandsfråga av teknisk natur.

Kan vi hjälpa dig?

Lär dig mer

Fler artiklar

Kan vi hjälpa dig?