Sommaren börjar ebba ut och det är dags att rikta blicken mot höstens digitala möjligheter. Här är fyra trender som kan påverka hur du jobbar med din webbplats de kommande månaderna.
1. Innehållsskapande – enklare än någonsin?
Med dagens AI-verktyg kan du komma långt med bara några snabba iterationer och en lättare korrektur – vilket sparar både tid och resurser. Frågan är inte längre om AI bör användas i innehållsproduktionen, utan hur smart du använder det.
Läs mer om hur AI kan vara ett stöd i att ta fram innehåll och hur du kan jobba med kvalitetssäkring.
2. SEO förändras – men är fortsatt central
Trots att AI-svar tar mer plats i Googles sökresultat ökar den totala sökvolymen. Att synas högt är viktigare än någonsin. Samtidigt bygger AI-svaren ofta på välskrivna, strukturerade sajter – vilket gör det extra lönsamt att satsa på innehåll med kvalitet och tydlig struktur. Och runt hörnat lurar Google AI mode, som ytterligare kommer förändra spelplanen för SEO.
Läs mer här om hur du får din sajt att synas i Google AI Overview.
3. Tillgänglighet – inte bara en fråga om lagkrav
EU:s tillgänglighetsdirektiv som också berör webbplatser trädde i kraft 28/6-25, men undantar företag med färre än 10 anställda eller låg omsättning. Ändå är tillgänglighet en klok investering för alla – det förbättrar användarupplevelsen och stärker förtroendet hos besökarna.
Läs mer här om varför och hur du kan förbättra tillgängligheten på din webbplats.
4. Bygg smart med MVP-tänk
Allt fler lyckade webbprojekt börjar smått – med en Minimum Viable Product (MVP). Det handlar om att snabbt lansera en fungerande version som levererar verkligt värde, och sedan utveckla vidare. Rätt strategi om du vill vara agil i osäkra tider.
Läs mer här om webbprojekt med MVP.
Hösten 2025 ser lovande ut för webbprojekt och webbstrategi!
Redo att ta hösten med ny energi? Små justeringar nu kan ge stora effekter längre fram.
AI gör innehållsproduktionen snabbare än någonsin, med enkla justeringar och bearbetning kan du få fram texter som är redo att publiceras mycket tidseffektivt. Samtidigt är SEO fortfarande navet i digital synlighet – men det krävs skarpt, strukturerat innehåll för att ta plats i dagens sökresultat.
Ska du köra igång ett webbprojekt, glöm inte att tillgänglighet inte bara är en teknisk detalj, utan en kvalitetsstämpel som stärker upplevelsen för alla användare. Och varför bygga stort direkt? Med ett MVP-tänk kan du lansera snabbt, testa skarpt och utveckla vidare – smartare, enklare och mer träffsäkert.
Hösten är rätt tid att växla upp – och just nu finns alla möjligheter att arbeta smartare med webben.